آفتاب
به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

کنترل دخانیات؛ واکنشی به همه گیر شدن مصرف تنباکو در جهان

کنترل دخانیات؛ واکنشی به همه گیر شدن مصرف تنباکو در جهان

تهران- ایرنا- روز جهانی بهداشت محیط در سال 2016، با تمرکز به کنترل مصرف دخانیات در سراسر جهان برگزار می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه علمی هلث، بیست و ششم سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه، روز جهانی بهداشت محیط نامگذاری شده است.
هر سال به مناسبت این روز شعاری درنظرگرفته می شود؛ شعار امسال «کنترل دخانیات؛ واکنشی به همه گیر شدن مصرف تنباکو در جهان» است.
همه گیر شدن مصرف تنباکو در سراسر جهان، با شکستن مرزهای سن و فرهنگ، به یک معضل جهانی در حوزه بهداشت بدل شده است. سیگار و انواع دخانیات، مهمترین عامل بیماری و مرگ قابل پیشگیری در سراسر جهان است.
سالانه حدود 6 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این تعداد، 600 هزار نفر قربانی دود سیگار می شوند؛ در حالی که خود تمایلی به دخانیات ندارند.
عامل اصلی سرطان ریه سیگار است و احتمال ابتلا به سرطان های کلیه، حنجره، سر و گردن، سینه، مثانه، مری، لوزالمعده و معده با سیگار چند برابر می شود. بیش از نیمی از افراد سیگاری، دچار مرگ زودرس می شوند و به طور متوسط، افراد سیگاری 10 سال زودتر از افراد غیرسیگاری می میرند.
سیگار به یک معضل جهانی تبدیل شده است و روز جهانی بهداشت محیط فرصتی برای تشویق افراد به ترک سیگار است.
روز جهانی بهداشت محیط برای اولین بار توسط شورای IFEH (مخفف International Federation of Environmental Health به معنای فدراسیون بین المللی بهداشت محیط) برگزار شد و هدف آن اطلاع رسانی و ترویج همکاری بین تمام کشورها به منظور بهبود شرایط زیست محیطی در سیاره زمین است.
علمی(6) ** 9259**1834
مترجم: سپیده علی کاشانی ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
کد N1447753

وبگردی