آفتاب
خبر

برنامه‌ وزارت نفت برای بومی‌سازی ٩٩ گروه تجهیزات داخلی

برنامه‌ وزارت نفت برای بومی‌سازی ٩٩ گروه تجهیزات داخلی

گاز در حالی سهمی 70 درصدی در سبد انرژی کشور دارد که ساخت ٩٥ درصد از کالاهای مرتبط با صنعت گاز داخلی‌سازی شده است. در همین زمینه شرکت ملی ...

دنیای اقتصاد:گاز در حالی سهمی 70 درصدی در سبد انرژی کشور دارد که ساخت ٩٥ درصد از کالاهای مرتبط با صنعت گاز داخلی‌سازی شده است. در همین زمینه شرکت ملی گاز ایران تلاش دارد در زمینه تولید کنتورهای هوشمند از تولیدکنندگان داخلی حمایت و دانش ساخت این کنتورها را همزمان با همکاری با شرکت‌های خارجی به آنها منتقل کند. معاون وزیر نفت در امور گاز، روز گذشته در همایش «تشکیل کمیته‌های مرجع تعیین استانداردهای ١٠ گروه کالایی ساخت داخل» که در سالن شهید رجایی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، گفت: هم‌اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور با گاز تامین می‌شود و شرکت ملی گاز ایران با بهره‌گیری از روش‌های نوین، گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف مصرف را به‌طور پایدار و با دستور قرار دادن استانداردهای زیست‌محیطی تامین می‌کند.

حمیدرضا عراقی با بیان اینکه «در حال حاضر 95 درصد از کالاهای مورد نیاز در شرکت ملی گاز در داخل کشور تامین می‌شود»، گفت: شرکت ملی گاز ایران چند فعالیت بسیار مثمرثمر را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به تجمیع تقاضا، شفاف‌سازی و تعیین استانداردها اشاره کرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به هوشمند‌سازی کنتورهای گاز گفت: برای تحقق این طرح بیش از ٣٠ نشست در سطوح مختلف برگزار شده و تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های معتبر داخلی و بین‌المللی امضا شده است و در حوزه کنتورهای هوشمند اولویتی برای حضور شرکت‌های خارجی نداشته‌ایم و از تمام شرکت‌ها خواسته‌ایم که براساس استانداردها و بسترهای داخلی این تجهیز را تولید کنند.

به گفته عراقی، اولویت خودکفایی در پساتحریم با سازندگانی خواهد بود که تمایل دارند با هدف ساخت قطعات و تجهیزات از طریق انتقال دانش فنی با همکاری سازندگان داخلی همکاری کنند. وی ادامه داد: در همین راستا ما برای ساخت کنتورهای هوشمند با شرکت‌های کره‌ای و آلمانی قراردادهایی را امضا کرده‌ایم و یک استاندارد مشخص و سنگین را نیز تضمین کرده‌ایم که حتما کنتورهایی که تولید می‌شود باید مطابق با این استانداردها باشد از این رو شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز می‌توانند در صورت رعایت این استانداردها در تولید کنتور به ما کمک کنند. این مقام مسوول اعلام کرد: برنامه‌ریزی شده تا به‌صورت پایلوت 5 هزار کنتور هوشمند که بر‌اساس سیستم IOT فعالیت می‌کند در داخل کشور تولید شود، در صورتی که این کار با موفقیت روبه‌رو شود سعی داریم تولید این کنتور را افزایش دهیم. براساس گزارش‌های موجود طرح بومی‌سازی ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به نیمه راه رسیده و وزارت نفت برای تعمیم این طرح به ٩٩ گروه کالایی برنامه‌ریزی کرده است. در ادامه نشست روز گذشته محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: از همکارانی که در استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت تلاش کردند قدردانی می‌کنم و امیدوارم این کار ماندگار توسعه یابد. مقدم در ادامه افزود: با توجه به استقرار این سامانه، همه معاملات خرید کالا و تجهیزات به‌طور شفاف و با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌شوند. او با اشاره به فعالیت‌های وزارت نفت در حوزه ١٠ گروه کالایی گفت: تاکنون ٥٢ قرارداد در این زمینه امضا شده است و فهرستی برای ١٠ گروه کالایی تهیه شده که این تعداد باید به ٩٩ گروه کالا تعمیم داده شود. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به همکاری نزدیک وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد گفت: کمیته ملی استاندارد وزارت نفت را با موافقت سازمان استاندارد تشکیل دادیم و فرآیندهایمان برای تدوین استاندارد با تفاهم، موافقت‌نامه و امضای شیوه‌نامه‌های موجود بسیار کوتاه شد.

وی ادامه داد: حاصل کارگروه‌های فنی و بازرگانی که در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تشکیل داده‌ایم تهیه فهرست بلند تامین منابع دستگاه مرکزی وزارت نفت (وندورلیست سازندگان داخلی) و اعلام رسمی آن بوده است و باید در ادامه، این فهرست از سوی کارگروه‌های فنی و بازرگانی تکمیل و فضایی شفاف در رابطه با سازندگان داخلی، خارجی و تامین‌کنندگان ایجاد شود. مقدم با اشاره به بررسی بلوغ ساخت و بلوغ فناوری سازندگان داخلی تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، گفت: به این ترتیب، وزارت نفت برای نخستین بار موضوع فناوری ساخت را مدنظر قرار داده است و بحث اصلی و اساسی کارگروه‌های یاد شده در حوزه استاندارد است. وی ادامه داد: محصول تجاری حاصل حرکت فرآیندها است و این محصول و فرآیند هر دو در قالب استاندارد کیفیتشان را نشان می‌دهند و تولید کیفی محصول نیز ممکن نیست، مگر اینکه از دل طراحی و مهندسی بیرون بیاید. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه ما تجربه‌ای به نام قراردادهای جدید نفتی داشته‌ایم، گفت: در این قراردادها سعی شده است به استانداردهای صنعت نفت هویت داده شود؛ زیرا زندگی صنعت نفت با استاندارد همراه است.

 

کد N1447707

وبگردی