آفتاب
وزیر صنعت و تجارت عمان:

ایران و عمان مصمم به گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی هستند

ایران و عمان مصمم به گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی هستند

بندرعباس- ایرنا- وزیر صنعت و تجارت کشور سلطنتی عمان گفت: دو کشور دوست و همسایه ایران و عمان روبط حسنه دارند و مصمم به گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی با یکدیگر هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی بن سعود السنیدی روز یکشنبه در مراسم افتتاح اولین خط کشتیرانی تجاری و مسافری بندرعباس به خصب عمان در بندرعباس اظهار داشت: براساس رایزنی های انجام شده و با توجه به تصمیم دو دولت در آینده ای نزدیک حجم مبادلات و سطح همکاری های این دو کشور افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: فاصله دریایی اندک میان دو کشور فرصت مناسبی برای توسعه روابط در تمام زمینه ها و پیشرفت و آبادانی دو منطقه است و در صورت استقبال، خطوط دریایی بین بندرعباس و خصب افزایش می یابد.
وی گفت: راه اندازی کشتیرانی تجاری و مسافری بندرعباس به خصب عمان، گامی مهم در جهت توسعه صنعت گردشگری در هر 2 منطقه است و همچنین توسعه روابط ایران و عمان می تواند در سطح بین المللی مؤثر باشد.
علی بن سعود السنیدی با هدف راه اندازی خط کشتیرانی مسافری تجاری و گردشگری بندرخصب عمان به بندرعباس، امروز (چهارم مهرماه) همزمان با آغاز هفته گردشگری با استقبال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان وارد بندرعباس شد و فردا در شانزدهیمن اجلاس همکاریهای ایران و عمان در تهران شرکت می کند.
استاندار هرمزگان هم دراین مراسم با اشاره به برنامه های دولت و تدبیر و امید در خصوص توسعه روابط با کشورهای همسایه ابراز داشت : دولت از هرگونه سرمایه گذاری در استانهای مرزی بویژه هرمزگان استقبال می کند.
جاسم جادری اظهار امیدواری کرد: راه اندازی خطوط مسافری و تجاری بین بندرعباس و خصب بتواند سرآغازی برای توسعه با سایر همسایگان باشد .
فعالیت این خط کشتیرانی امروز با ورود شناور عمانی گردشگران به همراه مسئولان استان مسندام عمان در اسکله بندر باهنر بندرعباس آغاز شد.
فاصله بندرعباس تا خصب 114 کیلومتر و هزینه سفر 60 ریال عمانی اعلام شده است که فتیک شناور مسافری کاتاماران عمانی کار جا به جایی مسافر و بار را انجام می دهد.
کشور عمان روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و بازار کشور عمان از جمله بازارهای هدف تجار هرمزگانی است که فاصله نزدیک و کاهش هزینه های حمل و نقل، اشتراکات فرهنگی و مذهبی، علاقمندی مردم عمان به تولیدات ایران، تجربه موفق بازرگانان هرمزگان در کشور عمان ، اهمیت حضور تجار این استان در بازار عمان را بیشتر کرده است.
کشور عمان با برخورداری از 94.8 تولید ناخالص ملی، نرخ تورم 1.6 و 10 میلیارد دلار بدهی خارجی گزینه خوبی برای انجام مبادلات تجاری با کشور ایران است.
طبق آمار موجود در نیمه نخست سال 94 ارزش صادرات به کشور عمان 172 میلیون دلار بوده و ارزش واردات این کشور43 میلیون دلار گزارش شده که نشان دهنده موازنه مثبت تجاری با کشور عمان است.
خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تیرماه امسال گفت: در سه ماه نخست سال جاری مراودات تجاری با کشور عمان از طریق استان به لحاظ وزنی 30 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 130 درصد افزایش یافته است.
نخستین نمایشگاه توانمندی های هرمزگان با 40 غرفه از این استان چهارم بهمن ماه پارسال با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و بازرگانان و همچنین مسئولان عمانی در بندر خصب استان مسندم این کشور گشایش یافت و به مدت سه روز برگزار شد.
7198/6048/1772
خبرنگار: فاطمه حسینی و رضا گیلانی * انتشاردهنده: مجید ملازاده
کد N1447380

وبگردی