آفتاب

تجلیل از مولفان کتاب‌ها؛ دهم مهر/ ریاضی ها زمین شناسی می خوانند

تجلیل از مولفان کتاب‌ها؛ دهم مهر/ ریاضی ها زمین شناسی می خوانند

دبیر جشنواره یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه آموزشی با بیان اینکه این همایش دهم مهرماه برگزار می شود، گفت: تعداد ۸۸۰ مولف با ما همکاری داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر،محسن جعفر آبادی در نشست یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه های آموزشی گفت:کتاب درسی مهمترین سند رسمی آموزش و پرورش است.

وی افزود: تالیف کتاب درسی ساده نیست و از افرادی استفاده می شود که دارای تخصص علمی و تعلیم و تربیتی هستند. کتاب درسی دارای پیچیدگی است که موجب شده تا هر سال بهترین مولفان را برای تالیف کتب درسی به کار گیریم.

دبیر جشنواره یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه آموزشی  با بیان اینکه باید یک نوع سپاسگزاری مادی و معنوی از مولفین داشته باشیم گفت:به همین دلیل از ۱۰ سال پیش با آغاز سال تحصیلی مراسمی تحت عنوان تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه های آموزشی برگزار می کنیم.

وی افزود: امسال این همایش در ۱۰ مهرماه برگزار می کنیم وزاری وقت آموزش و پرورش حضور داشتند و شخصیت های علمی و فرهنگی نیز دعوت شده است.

جعفر آبادی تصریح کرد: تعداد ۸۸۰ نفر در تالیف کتاب درسی و مواد آموزشی با ما همکاری داشتند. فلسفه این مراسم یک نوع سرمایه گزاری برای سازمان پژوهش است و با این کار زمینه جذب افراد مثبت،موثر و کار آمد را به نفع کتاب های درسی فراهم می کنیم.

وی افزود: نظام جدید از سال ۹۰ آغاز شده است و امسال به پایه دهم رسیده است دانش آموزان با هدایت تحصیلی به شاخه و رشته تحصیلی مختلف توزیع شدند لذا تعداد کتاب ها و عناوین نیز تعدد پیدا می کند.در شاخه نظری ۴ رشته تحصیلی داریم که برخی از کتاب ها برای اولین بار است که در آموزش و پرورش روی آن کار شده و تالیف شده است.

شاخه فنی و حرفه ای در پایه دهم ۴۱  رشته فنی و حرفه ای دارد در ۱۰ گروه بزرگ ساماندهی می شوند.در شاخه ی کاردانش  هم تعداد ۱۵۱ رشته داریم که ۱۳۴ میلیون تیراژ کتاب ها است و هزار عنوان کتاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: هشت عنوان کتاب جدید برای دوره ابتدایی و سه عنوان کتاب راهنمای معلم تولید شده است.در متوسطه نظری در پایه دهم ۲۵ کتاب درسی داریم که جدید التالیف است و ۲۴ کتاب راهنمای معلم داریم.در مجموع تعداد ۶۰ کتاب درسی تالیف کرده ایم.

جعفر آبادی گفت: در فنی و حرفه ای ۷۵ کتاب درسی و  ۳۸ تا کتاب راهنمای معلم و ۳۳ کتاب که کتاب همراه هنرجو را نیز تولید کردیم.
به گفته ی دبیر همایش تعداد۲۴۴ درشاخه ی فنی و حرفه ای و کاردانش و تعداد   ۱۸۴ نفر در متوسط نظری مولف داشته ایم.

دبیر جشنواره یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآوردگان مواد و رسانه آموزشی بیان کرد: سازمان تنها به کتاب درسی اکتفا نکرده است و بنا  این بوده است که به جز کتاب درسی به سایر کتاب ها هم توجه شود که می توان کتاب معلم،کتاب کار، فیلم و سی دی برای شاگرد و معلم باشد.

وی افزود: کتاب همراه هنرجو برای اولین بار است تولید می شود و برای رشته ریاضی و فیزیک در یکی از سال ها درس زمین شناسی را در نظر گرفته ایم که پیش از این نبوده است.مطالعات فرهنگی نیز جدید است که برای رشته علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی در پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است .درس فلسفه و منطق را از یکدیگر جدا کردیم و منطق در پایه دهم و فلسفه نیز درپایه یازدهم و دوازدهم تدریس خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درس آزمایشگاه نیز برای اولین بار در سال دهم و یازدهم برای رشته ریاضی و تجربی  داریم.کتاب ارتباط موثر برای اولین بار در رشته فنی و حرفه ای نیز وارد شده است.نام درس عربی را نیز تغییر داده ایم که عنوان آن عربی زبان قرآن شده است که باید عربی خدمت قرآن و متون دینی در آید.

جعفر آبادی گفت: سه درس،آمادگی دفاعی،انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت به ترتیب برای پایه دهم تا یازدهم مد نظر گرفته شده است.هنر،کارگاه کارآفرینی  و تفکر و  سواد انسانی در پایه دهم و یازدهم به صورت اختیاری است و مدیریت خانواده و سبک زندگی نیز در پایه دوازدهم تدریس می شود.

وی یادآور شد: بسته ی مطالعات اجتماعی نیز شامل جغرافیای ایران و استان شناسی و تاریخ معاصر و علوم اجتماعی است. رشته معارف اسلامی کتاب های خاصی دارد که به صورت جدی به آن پرداخته شده است. کتاب جدید جریان شناسی اندیشه های معاصر اضافه شده است.

کد N1447062

وبگردی