آفتاب

دونوازی کیهان کلهر و تومانی دیابیت در فستیوال مورگن‌لند+فیلم اجرا

دونوازی کیهان کلهر و تومانی دیابیت در فستیوال مورگن‌لند+فیلم اجرا

کیهان کلهر به همراه تومانی دیابیت نوازنده مالیایی دارنده جایزه گرمی؛ 16 سپتامبر در جشنواره مورگن‌لند روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اجرای این دو هنرمند در فستیوال مورگن‌لاند به اجرای قطعات «فیوژن» از دو شیوه نوازندگی کمانچه و کورا اختصاص داشت. هر دو نوازنده‌ که دارای شهرت بین‌المللی هستند قبلا به‌طور جداگانه در «بیم‌هویز» اجرا کرده‌اند اما این‌بار اجرای آن‌ها به صورت دونوازی بود.

کلهر نوازنده کمانچه، ساز زهی آرشه‌ای ایرانی است. کمانچه دارای چهار سیم است. تومانی نوازنده سازی زهی به نام «کورا» است که این ساز زهی دارای 21 سیم است که از روی یک خرک عبور کرده‌اند و این ساز شبیه به «هارپ» یا «چنگ» نواخته می‌شود.

کیهان کلهر نوازنده نامدار کمانچه ایرانی سابقه همکاری با محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و نیز با کارگردان فرانسیس فورد کاپولا را در پرونده خود دارد.

تومانی دیابیت یکی از تاثیرگذارترین موزیسین‌های آفریقا است که به درجه استادی ساز کورا رسیده و پیش برنده میراث 70 نسل از این موسیقی است. وی با «یورک» خواننده، گروه فلامنکوی کتاما، و خواننده و گیتاریست علی فارکا توره همکاری داشته است.

جشنواره مورگن‌لاند یک جشنواره موسیقی در آلمان است که برای شناساندن هنرمندان کشورهای شرقی فعالیت دارد. مقر اصلی این جشنواره در شهر اُزنابروک (Osnabrück) است ولی جشنواره از سال ۲۰۱۴ بخشی از برنامه‌های خود را در کشور همسایه، هلند هم برگزار می‌کند.

مورگن‌لاند در زبان آلمانی به معنای خاور (شرق) است. هنرمندان بسیاری از کشورهای شرقی در این جشنواره شرکت داشته‌اند. از ایران هنرمندانی مانند کیهان کلهر و محمد معتمدی برای اجرای برنامه به آلمان و هلند دعوت شده‌اند.

مایکل درایر، مدیر هنری این جشنواره است که به ایران نیز سفر کرده است. ارکستر سمفونیک تهران در سال ۲۰۰۶ در این جشنواره برنامه اجرا کرد. پیش از اجرا، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان نیز در برنامه سخنرانی کرد.

حجم ویدئو: 33.28M| زمان ویدئو: 00:04:31
دانلود فایل ویدئویی
کد N1446998

وبگردی