آفتاب
مهر از بحران آموزشی خراسان جنوبی خبر می‌دهد؛

دود کمبود فضای آموزشی به چشم دانش‌آموزان می رود

دود کمبود فضای آموزشی به چشم دانش‌آموزان می رود

بیرجند- ۱۵۵هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز کردند که با مشکل کمبود فضای آموزشی دست‌به‌گریبان بوده و این وضعیت شرایط بحرانی را در شهرک های اقماری رقم زده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: مهر که می‌آید، پاییز آغاز می‌شود. برگ های درختان که ریزش می‌کنند، شکوفه‌های لبخند کودکان در فضای کلاس‌ها یکی‌یکی گل می‌دهد. تخته‌سیاه‌ها چشم‌انتظار هستند تا دوباره از لبخند های هم شاگردی‌ها سرا پا پُر شوند.

مهر، ماه مدرسه است. مهر که می‌شود دانش‌آموزان فوج فوج همراه با کوله‌پشتی خود به سمت مدارس می‌روند تا در فضایی آرام و زیبا به تعلیم و تربیت بپردازند.

ازاین‌رو بدیهی است که مدرسه‌ها نیز باید فضایی بی‌نظیر برای حضور صدها کودک باشد و این در حالی است که خراسان جنوبی از کمبود مدارس رنج می‌برد.

بنا به گفته مسئولان قریب به ۱۵۵ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی تنها در بیش از دو هزار و ۶۰۰ مدرسه مهر جاری را جشن گرفتند.

نکته جالب در این است که برخی از مدارس فرسوده بوده و خود نیز نیازمند توجه و بررسی دارند. چرا که آمار و محاسبات مدیران اجرایی نشان از افزایش هر ساله دانش‌آموزان دارد.

روشن است که دو شیفت کردن مدارس، کاری را از پیش نمی‌برد و باید چاره‌ای قبل از وقوع بحرانی بزرگ‌تر اندیشید.

هم اکنون بسیاری از والدین از شرایط مدارس کنونی رضایت چندانی نداشته و خواستار رفع برخی معضلات در فضای آموزشی هستند.

نیازمندی خراسان جنوبی به ساخت ۴۰۴ کلاس درس

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این استان از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد.

عباس لامعی با بیان اینکه هم اکنون خراسان جنوبی نیازمند ساخت ۴۰۴ کلاس درس است، گفت: احداث ۲۴ آموزشگاه در سطح استان تا حدودی مشکل کمبود فضای آموزشی را مرتفع می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرک های اقماری خراسان جنوبی با بحران فضای آموزشی مواجه هستند، افزود: تمام مدارس این شهرک‌ها به‌صورت دو شیفت هستند.

لامعی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها را یکی از روش های حل مشکل فضای آموزشی دانست و افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها و شهرک های اقماری باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات می‌شود.

شهرک های اقماری خراسان جنوبی با بحران فضای آموزشی مواجه هستند و تمام مدارس این شهرک‌ها به‌صورت دو شیفت اداره می شوند مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی ادامه داد: باید با ایجاد صنایع تولیدی کوچک و اقتصادی در روستاها از روند مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد.

وجود ۱۵۵ هزار دانش‌آموز در استان

لامعی با بیان اینکه در مهر جاری قریب به ۱۵۵ هزار دانش‌آموز به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند، افزود: از این میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر کلاس اولی بودند.

وی از رشد ۱.۲۵ درصدی تعداد دانش‌آموزان خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۹ هزار دانش‌آموز پسر و ۷۶ هزار دانش‌آموز دختر هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای تأمین فضای آموزشی چاره‌اندیشی کنیم، افزود: از دستگاه‌های اجرایی خواستارم آن دسته از زمین‌هایی که از مدرسه در اختیار دارند را تخلیه کنند.

وی ادامه داد: کمبود فضای آموزشی هیچ‌وقت باعث نخواهد شد تا دانش‌آموزی از چرخه تحصیل بازبماند.

ساخت ۱۴۳ کلاس درس جدید تا سال آینده

لامعی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل فضای آموزشی استان با احداث ۲۴ آموزشگاه مرتفع می‌شود، افزود: تا سال تحصیلی آینده هشت آموزشگاه با ۱۴۳ کلاس درسی احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اعتبار ویژه‌ای به مدارس خراسان جنوبی اختصاص یابد، افزود: اعتبارات سال گذشته اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، ۱۱ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه این میزان اعتبار برای سال جاری یک درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به مدارس عشایری خراسان جنوبی، بیان کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۴۸۸ دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲۵۹ آموزشگاه عشایری استان مشغول تحصیل هستند.

لامعی با بیان اینکه این میزان قریب به هشت درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد، گفت: ۸۰ کلاس عشایری در کانکس برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون ۲۵ درصد کلاس های این قشر هوشمند سازی شده و دیگر کلاس‌ها نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

ورود ۲۵۰ معلم به چرخه تعلیم استان

لامعی با بیان اینکه برخی مناطق خراسان جنوبی با کمبود معلم رو به رو است، گفت: در سال تحصیلی جدید ۲۵۰ نفر تأیید صلاحیت برای متصدی پست های مدیریتی آموزش‌وپرورش را داشته‌ایم.

وی ساماندهی و سازمان‌دهی نیروهای انسانی با توجه به نیازها را یکی از دغدغه‌های آموزش‌وپرورش استان دانست و گفت: با آغاز به‌کار ۴۷۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفته‌شدگان استخدامی مهر ۹۵، بخشی از مشکلات نیروی انسانی را مرتفع کرده است.

لامعی ادامه داد: افزایش بهره‌وری نیروی منابع انسانی در راستای اقتصاد مقاومتی، ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی، توسعه عدالت آموزشی و بهبود شاخص های آماری در آموزش‌وپرورش از مهم‌ترین اهداف سازمان‌دهی نیروی انسانی است.

۱۴ درصد مدارس خراسان جنوبی نیازمند بازسازی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۴ درصد مدارس استان نیاز به بازسازی دارند، گفت: تاکنون ۲۰ درصد مدارس نوسازی شده‌اند.

محمدرضا بیکی با انتقاد از کمبود اعتبارات سازمان نوسازی و مدارس خراسان جنوبی، بیان کرد: باید توجه بیشتری به بخش اعتباری این سازمان صورت گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به خشک‌سالی های اخیر، بخش آموزش خراسان جنوبی در زمینه منابع مالی کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

 با توجه به خشک‌سالی های اخیر، بخش آموزش خراسان جنوبی در زمینه منابع مالی کمتر موردتوجه قرار گرفته استبیکی خواستار مشارکت مردمی در امر به اتمام رساندن پروژه‌های آموزشی استان شد و افزود: از سال ۸۴ تا کنون میزان ۸۴ میلیارد تومان تعهد خیران را داشته‌ایم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی مهاجرت و جابه‌جایی افراد را از چالش های پیش روی آموزش دانست و افزود: این امر باعث خالی شدن فضای آموزشی در برخی از روستاها شده است.

خراسان جنوبی در حالی با مشکل کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده دست‌وپنجه نرم می‌کند که این موضوع به‌ویژه در برخی مناطق باعث افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس های درس و در نهایت کاهش کیفیت آموزش می‌شود و نیازمند توجه مسئولان و خیران است.

کد N1446803

وبگردی