آفتاب

ورود نیروی زمینی سوریه به حلب، پاک‌سازی کامل را رقم می‌زند/ تنها یک سوم از مناطق، تحت کنترل تروریست‌ها است

ورود نیروی زمینی سوریه به حلب، پاک‌سازی کامل را رقم می‌زند/ تنها یک سوم از مناطق، تحت کنترل تروریست‌ها است

ارتش و دولت سوریه بر این عقیده هستند که باید پرونده حلب را یک‌سره کرده و آزادسازی نهایی این منطقه را از طریق زمین و هوا به صورت جدی کلید بزنند.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پیشروی‌های ارتش سوریه در نواحی مختلف حلب عنوان کرد: اخباری مبنی بر ورود نیروی زمینی سوریه و طرح هجوم جدید علیه تروریست‌ها در منطقه حلب منتشر شد که بلافاصله پس از آن شاهد آزادسازی اردوگاه آوارگان فلسطینی «حندرات» در شمال حلب بودیم. البته بر اساس آمار و اطلاعات موجود، این منطقه از طریق سلسله عملیات‌های هوایی، پاک‌سازی و آزاد شد اما احتمال این‌که نیروی زمینی سوریه در حلب اقدام به انجام عملیات نظامی کند، وجود دارد که طرح آن همچنان در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ارتش سوریه از دو طرف به شرق حلب حمله کرده‌ است. از جنوب از ناحیه «شیخ‌ سعید» وارد این منطقه شده‌اند و از شمال وارد ناحیه حندرات شدند که در نتیجه آن دو اردوگاه آزاد شد که هم اکنون هم در اختیار دولت سوریه قرار دارد. اما در نواحی جنوبی عملیات ادامه دارد و دولت سعی دارد تا منطقه شیخ سعید را تحت کنترل خود قرار بدهد که به هر ترتیب نشان می‌دهد ارتش سوریه ابتکار عمل را در دست دارد.

مساله عفو عمومی و تحویل سلاح‌ از سوی دولت سوریه مطرح شده است که احتمال دارد تعدادی از تروریست‌ها با تحویل دادن سلاح‌های خود تسلیم شوند. باید توجه داشت که دو سوم شهر حلب در دست نیروهای سوری است. به گونه‌ای که نواحی غربی در بخش‌های دیگر در اختیار دولت سوریه قرار دارد و مابقی آن در اختیار تروریست‌ها است که با عملیات‌های نقطه‌ای و دقیق می‌توان آنجا را پاک‌سازی کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص اهمیت پیشروی‌های ارتش و نیروهای سوری و لزوم پاک‌سازی حلب گفت: دولت سوریه و همچنین نیروهای نظامی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید پرونده حلب یک‌سره شود و پاک‌سازی در آنجا صورت گیرد. عملیات‌هایی که در روزهای اخیر در این منطقه صورت داده شد، حکایت از این دارد که به زودی شاهد گشایش مهمی در پاک‌سازی حلب خواهیم بود. در این بین مسائل سیاسی و مذاکرات میان دولت‌ها می‌تواند تا حدودی راهبردها را مشخص کند اما آن چیزی که مهم است، دستاورد میدانی است. چراکه هر جناحی که دست برتر را در دستاورد میدانی داشته باشد، می‌تواند در صحنه سیاسی امتیازگیری بیشتر و بهتری داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که تنها یک سوم از منطقه در دست تروریست‌ها قرار دارد که چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شوند که در حالت فعلی هم در شرق حلب محاصره شده‌اند. محدود شدن و تنگ شدن حلقه محاصره نشان از این دارد که سوری‌ها در صدد هستند تا بتوانند پاک‌سازی حلب را یکسره کنند. 

کد N1446784

وبگردی