آفتاب
وزیر بهداشت تاکید کرد؛

ترویج فرهنگ پیوند عضو از افراد مرگ مغزی

ترویج فرهنگ پیوند عضو از افراد مرگ مغزی

وزیر بهداشت با اعلام اینکه تنها ۱۰ درصد از بیماران در انتظار پیوند عضو موفق به دریافت عضو می‌شوند، بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حسن هاشمی شنبه شب در جشن نفس(پیوند عضو) که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: پیشرفت‌های علمی باعث شده از طریق اهدای عضو افراد زیادی حیات تازه بگیرند و هم‌اکنون کشور ما در دنیا جزو سرآمدان این امر است و در منطقه نیز پیشرفته‌ترین کشور در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به حمایت های مراجع و فتوای امام (ره) در باب پیوند عضو، افزود: شورای عالی پیوند در دولت یازدهم تشکیل شد و در حال حاضر ۵۰ مرکز در کشور مشغول فراهم‌آوری عضو هستند.

هاشمی با اشاره به تامین هزینه‌های پیوند عضو که با کمک بیمه‌ها و اعتبارات طرح تحول سلامت انجام می‌شود، ادامه داد: اگر پیوند عضو در داخل کشور انجام نمی‌شد هزینه هر پیوند عضو در خارج به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می رسید.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۵۰ درصد پیوندهای کلیه از افراد دچار مرگ مغزی تامین می‌شود، گفت: اگر پیوند از مرگ مغزی در کشور فرهنگ‌سازی شود این آمار به رقم بالایی می‌رسد.

وی با عنوان این مطلب که یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در کشور ما تصادفات جاده‌ای است، افزود: افراد جوانی در این قبیل حوادث دچار مرگ می‌شوند که می‌توان با اهدای عضو، به بیماران زیادی زندگی اهدا کرد.پ

هاشمی تاکید کرد: یکی از ابزارهایی که می‌توان مردم را به اهدای عضو تشویق کرد زبان هنر و استفاده از هنرمندان کشور است.

وزیر بهداشت گفت: بین زمانی که مرگ مغزی اتفاق می‌افتد تا زمانی که پیوند انجام می‌شود حدود ۳ روز زمان است و در این بین متقاعد کردن خانواده‌ای که عزیزش دچار مرگ مغزی شده بسیار سخت است و به همین دلیل اهمیت فرهنگ‌سازی بیشتر نمایان می‌شود.

کد N1446588

وبگردی