آفتاب

تاکید استاندار خراسان رضوی به افزایش سهم این استان از اعتبارات عمرانی کشور

تاکید استاندار خراسان رضوی به افزایش سهم این استان از اعتبارات عمرانی کشور

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: بدون در نظر گرفتن شاخص های متمایز این استان نسبت به سایر نقاط کشور، فقط بر مبنای گستردگی و جمعیت استان سهم آن از اعتبارات عمرانی کشور باید بیش از هشت درصد باشد.

علیرضا رشیدیان روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان افزود: این در حالی است که سهم این استان از اعتبارات تملک دارایی کشور همواره بین پنج تا شش درصد بوده که اجحاف در حق این استان است.
وی اظهار کرد: این استان شاخص های متمایز دیگری نیز از قبیل جایگاه آن به عنوان پایتخت معنوی کشور، میزبانی از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی در سال، داشتن مرزهای گسترده با دو کشور همسایه، وضعیت بحران منابع آب و شرایط زیستی و طبیعی نامناسب دارد که باید در نظر گرفته شود.
وی گفت: در نظر نگرفتن این شاخص ها باعث شده است در زمینه توسعه استان و طرح های عمرانی، با عقب ماندگی های جدی مواجه شویم به گونه ای که مشهد در بسیاری از شاخص ها نسبت به برخی نقاط کشور عقب تر است.
استاندار خراسان رضوی افزود: در عین پیگیری های استان برای در نظر گرفتن موارد مزبور در تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه، نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز باید به این مهم توجه جدی داشته و نسبت به احقاق حق این استان که سال ها مغفول مانده است اهتمام کنند.
وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه تدوین برش استانی برنامه ششم توسعه در این استان انجام شده است اظهار کرد: دستگاه های اجرایی نیز باید پیشنهادات خود را در این زمینه با توجه به محدودیت زمانی ارائه کنند تا از طریق نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق پیگیری شود.
وی گفت: سهم استان خراسان رضوی از اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر جبران سالانه 10درصد از عقب ماندگی استان، در سال گذشته یک هزار و 860 میلیارد ریال بود که امسال به دو هزار و 430 میلیارد ریال رسیده است.
رشیدیان افزود: با توجه به در نظر گرفته نشدن برخی شاخص ها از جمله نرخ بیکاری و عقب ماندگی های تاریخی استان، رقم مزبور در سال جاری برای تحقق اهداف این ماده قانونی کفایت نمی کند.
وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان با توجه به نرخ مشارکت و افزایش جمعیت آماده به کار به نسبت شغل های ایجاد شده بیشتر از نرخ متوسط کشوری آن است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 900 پروژه نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بسیار در استان وجود دارد باید بخشی از آن ها را با اعتبارات ماده 180 تکمیل کنیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: باید اولویت به پروژه هایی داده شود که بر اساس نیاز شهرستان اهمیت دارد و از سویی امکان تکمیل آن تا پایان سال وجود دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم در این جلسه با بیان اینکه نحوه توزیع اعتبارات ماده 180 ویژه استفاده متوازن از امکانات استان در میان شهرستان ها و سرفصل های مجاز مشخص شده است گفت: سهم اعتبار مورد نیاز برای جبران 10 درصد عقب ماندگی استان در سال جاری پنج هزار و 90 میلیارد ریال برآورد شده که از این مبلغ دو هزار و 430 میلیارد ریال به عنوان سهم خراسان رضوی از این اعتبارات تعیین شده است.
رضا جمشیدی افزود: تلاش می شود از این اعتبارات برای تکمیل بخشی از پروژه های نیمه تمام استان استفاده شود.
وی اظهار کرد: بیشترین میزان این اعتبارات مربوط به حوزه آموزش و پرورش با رقم 24،71 درصد، آب با 14،9 درصد و بهداشت و درمان با 8،7 درصد می باشد.
وی ادامه داد: از کل اعتبارات امسال این ماده قانونی 33 درصد به مشهد اختصاص یافته و بقیه بین سایر شهرستان ها توزیع شده است.
جمشیدی گفت: با توجه به اینکه رویداد مشهد 2017 نیز در پیش است می توان از سرفصل های تعیین شده برای بخشی از پروژه های این حوزه نیز بهره گرفت.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** دبیر: محمد حسین علی مقدم
کد N1446500

وبگردی