آفتاب
مدیرکل ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست:

روز غار پاک در تقویم زیست محیطی ثبت می‌شود

روز غار پاک در تقویم زیست محیطی ثبت می‌شود

مدیرکل ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست بابیان اینکه حفاظت از غارها مستلزم همکاری دستگاه های متعدد اجرایی است، گفت: در سطح وسیعی از جامعه دیگر موضوع حفاظت از غارها موضوع ناشناخته‌ای نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست اصغر مبارکی در تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفاظت از غار ها  با  تاکید بر ارزش های زیستی غارها  گفت: به منظور هماهنگی آن ها از سال ۸۹ کارگروه غارشناسی کشور با مسئولیت  این تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش غارها محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی نمی شود بلکه به عنوان زیستگاه های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی ایفا می کنند، اظهار کرد: گونه های اندمیک متعددی در غارها زندگی می کنند و زندگی گروه های مهمی از حیات وحش مانند خرس ها، پلنگ ها وخفاش ها وابسته به غار است.

مبارکی ادامه داد: خفاش ها با بیش از پنجاه گونه شناسایی شده در کشور بزرگترین جمعیت پستانداران کشور را از لحاظ تنوع تشکیل می دهند که اثرات و خدمات اکولوژیکی آن ها در بیرون از غار شامل موارد مهمی مانند دخالت ونقش موثر  در گرده افشانی گیاهان به ویژه بیابانی، تعدیل جمعیت حشرات، مبارزه طبیعی با آفات گیاهی است.

مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در دو سال گذشته با ساماندهی دبیر خانه  غارشناسی کشور اقدامات مهمی در راستای حفاظت ومدیریت غارها صورت گرفته است.

تقدیر اتحادیه بین المللی غارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست

وی، تدوین وتصویب وابلاغ دستورالعمل حفاظت از غارها در سال جاری، فعال شدن کارگروه های استانی، برگزاری موفقیت آمیز پاکسازی ۱۰۰ غار کشور با مشارکت ۲۰۰۰ نفر ازفعالین غارنوردی وغارشناسی که منجر به نامه تقدیر اتحادیه بین المللی غارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست وانجمن غارشناسی شد، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد در سطح کشور، بازدید ونشست با اعضای اتحادیه بین المللی از جمله اقدامات دبیرخانه غار شناسی کشور برشمرد.

حفاظت از غارها دیگر موضوع ناشناخته ای نیست

مبارکی خاطر نشان کرد:  با انجام اقدامات گسترده ای در زمینه حفاظت از غارها در سطح وسیعی از جامعه و افرادی که با مقوله غار وغارنوردی وغارشناسی سروکار دارند، دیگر موضوع  حفاظت از غارها مهجور و شناخته نشده ای نیست.

مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست  از  ثبت روز غارپاک به طور رسمی در تقویم رویدادهای زیست محیطی کشور خبر داد و افزود: با این اقدام بتوانیم شاهد تحول دیگری در زمینه معرفی ارزش ها ی متعدد غارها در جامعه و فرهنگ سازی به منظور حفاظت از غارها باشیم.

کد N1446134

وبگردی