آفتاب

موسیقی زیرزمینی و پرده های ناگفته آن

موسیقی زیرزمینی و پرده های ناگفته آن

سنندج- ایرنا- موسیقی زیرزمینی پدیده نوین در دنیای موسیقی کشور، دارای پرده ها و بخش های ناگفته بسیاری است که نیازمند واکاوی و تحلیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه از موسیقی به عنوان غذای روح و یکی از نیازهای روزانه افراد برای رسیدن به آرامش بعد از خستگی های روزمره دنیای ماشینی محسوب می شود.
گسترش فضای مجازی، دنیای موسیقی را نیز مانند سایر بخش زندگی اجتماعی انسان ها تحت تاثیر خود قرار داده و امروزه علاوه بر کنسرت ها و کلیپ های موسیقی که در دسترس همگان قرار دارند، نوعی موسیقی جدید با بیان دیگر و متفاوت در کلام و شیوه ساخت به نام موسیقی زیرزمینی پا به عرصه وجود گذاشته است.
این بخش از موسیقی نیز جدا از شیوه های تولید و بخش آن، به عنوان واقعیتی انکارناپذیر نیازمند واکاوی، تجزیه و تحلیل است و کتمان آن هیچ کمکی به حل مساله نمی کند.
رئیس انجمن موسیقی کردستان گفت: این نوع موسیقی با شکستن برخی خطوط در کلام، بیانی تازه در موسیقی ایجاد کرده و شیوه تولید و انتشار آن متفاوت تر بوده و در بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود دارد.
حمید حاصلی گفت: این نوع موسیقی به صورت بی نام و نشان بیشتر در فضای مجازی منتشر می شود و با توجه به تنوع های خاصی که دارد در بین برخی افراد جامعه طرفدارانی نیز برای خود دارد.
وی اضافه کرد: برخی از انواع موسیقی های زیر زمینی که توسط افراد مبتدی و بدون سواد موسیقایی تولید می شوند، در واقع می تواند ضربه های زیادی به موسیقی اصیل وارد کند.
به گفته وی برخی از هنرمندان نیز برای فرار از هزینه های اجرای کنسرت و تهیه آلبوم، هنر خود را به این شیوه منتشر می کنند و در واقع اثر هنری خود را به صورت وقفی در اختیار مخاطبان قرار می دهند.
به گفته برخی کارشناسان این حوزه، رشد قارچ گونه موسیقی های زیرزمینی در کشورمان به خاطر لغو کنسرت هنرمندان توسط دستگاهها بوده و هنر با توجه به ویژگی هایی که دارد، در مقابل محدودیت های تغییر شکل داده و به شیوه های دیگر منتشر می شود.
رئیس اداره امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز گفت: بیش از 50 کنسرت موسیقی در سال گذشته و سه ماهه نخست امسال در این استان برگزار شده است.
سامان احمدی افزود: این تعداد کنسرت موسیقی در بخش های مختلف پاپ، کُردی و سنتی و کودکان در سطح استان برگزار شده و تنها در یک مورد و آن هم به خاطر عدم استقبال مردم کنسرت لغو شده است.
وی ادامه داد: در بخش موسیقی سنتی و کُردی سال گذشته 15 مورد کنسرت موسیقی با شرکت کمتر از 500 نفر برگزار و در سال جاری نیز تاکنون 9 کنسرت کُردی و سنتی در استان برگزار شده است.
احمدی گفت: علاوه بر این تعداد کنسرت موسیقی در سطح استان، سال گذشته همچنین سه جشنواره موسیقی، سه بزرگداشت بزرگان موسیقی استان عبدالله قربانی، عباس کمندی و علاالدین باباشهابی و چند کارگاه موسیقی برگزار شده است.
موسیقی زیرزمینی نیز مانند سایر شیوه های ارائه موسیقی از جمله موسیقی خیابانی و قهوه خانی نیازمند بررسی و علت یابی بوده و کارشناسان باید ضمن بررسی کارکردهاو شیوه های مثبت و منفی این نوع موسیقی، راهکارهایی برای مهارکردن آن و مقابله با هجمه های موسیقی کشورمان داشته باشند.
موسیقی اصیل و سنتی در کشورمان دارای جایگاه والایی بوده و لازم است مسئولان اجازه ندهند که برخی افراد به بهانه های مختلف با گسترش موسیقی های ضعیف و وارداتی، از این حسن موسیقی دوستی نسل جوان سوء استفاده کنند.
3020 /1904
** گزارش: عبدالله رحمانی
** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1445953

وبگردی