آفتاب

امروز قدرت نظامی و تسلیحاتی اسیر حاکمیت علم و دانش است

امروز قدرت نظامی و تسلیحاتی اسیر حاکمیت علم و دانش است

ایلنا: معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری معتقد است که امروز قدرت نظامی و تسلیحاتی اسیر حاکمیت علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی بانک؛ معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی در مرکز پیش‌دانشگاهی دکتر شریعتی در منطقه ۲ تهران اظهار داشت: امروزه به نظر می‌رسد؛ علم و دانش سیطره اصلی توسعه در کشورهاست. کسی که حاکمیت بر علم و دانش داشته باشد؛ یعنی بر جهان حاکمیت دارد و اگر این موضوع را قبول کنیم که امروز روز حاکمیت علم و دانش است، حتی اگر قدرت نظامی، تسلیحاتی و لشگرکشی هم وجود داشته باشد، اسیر و پیرو حاکمیت علم و دانش است.

وی با اشاره به اینکه هر روز و هر لحظه شاهد اتفاقات و اختراعات جدید هستیم، گفت: در هر زمینه‌ای باید تخصصی عمل کرد؛ امروز فرآیند کسب علم و دانش، فرآیند بسیار آسان و در عین حال بسیار سخت است. آسان از این جهت که امکان بکارگیری دستاوردها وجود دارد و سخت از این بابت که باید تخصصی و هدفمند عمل کنیم و برای اینکه هدفمند حرکت کنیم، باید عنصر استعداد را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: اینکه برخی‌ها سنتی و تاریخی فکر می‌کنند که می‌شود همه را به یک سمت و سو و با یک برنامه، پوشش داد، امکانپذیر نیست. باید شرایطی را فراهم کرد که خلاقیت‌ها، نشاط و شور جوانی براساس اخلاق‌مداری و همچنین براساس توانمندی‌های افراد رشد کند. اگر فضایی توام با آرامش ایجاد شود؛ استعدادهای انسان‌ها می‌تواند؛ شکوفا شود و این موضوع باید به عنوان هدف مهم در سیستم آموزشی کشور قرار گیرد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون کشور ما در محیط و شرایط امن و مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: شرایط حاکمیت می‌تواند برای مردم ما ضمانت بهتری را برای رسیدن به برنامه‌های کلان فراهم کند و ما باید تلاش کنیم که تاریخ‌ساز و ارزشمند ایفای نقش کنیم.

بانک ضمن اشاره به اینکه نمی‌توان بدون توجه به برنامه‌های جهان حرکت کنیم و نسبت به آنها بی‌خیال باشیم، تصریح کرد: راحتی ما در این است که از امکاناتمان برای اقتصاد و فرهنگ کشور استفاده کنیم. دولت برنامه‌های خوبی طراحی کرده و مسیر این دولت متفاوت است و می‌شود به آینده آن اطمینان داشت و برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: باید خودمان را همگام با تغییر شرایط جهانی مجهز کنیم، چرا که فریاد بلند بدون حساب و کتاب و ایجاد شرایط سخت برای جامعه بدون آنکه هدفی داشته باشیم کار درستی نیست. اینکه امروز یک نفر یک مطلبی را بگوید و جهان را مقابل خود قرار دهد صحیح نیست.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر هیچ وقت این امکان فراهم نشده که صادرات غیر نفتی از واردات غیرنفتی‌مان پیشی بگیرد و ما مازاد تجارت خارجی در ۵۰ سال اخیر نداشتیم، در حالی که در این دولت این اتفاق را شاهد بودیم. امروز در چهار ماهه اول امسال به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان مازاد تجارت خارجی رسیده‌ایم. این موضوع نشان از این دارد که می‌توان به برنامه‌های اقتصادی دولت امیدوار بود.

بانک ادامه داد: نفتی که در گذشته صادر می‌شد؛ ۱۲۰ دلار بود، اما امروز بشکه‌های نفتی به ۳۰ یا ۴۰ دلار رسیده است و در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته ما توانستیم با برنامه‌ریزی صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم به طور مثال امروز بیش از ۲ سال ذخیره گندم داریم و حتی در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم به صادرات گندم بپردازیم. البته نمی‌گویم که همه چیز مطلوب شده، اما مسیر پیش‌رو حرکتی درستی است و در آینده شاهد رونق بهتر و فضای مناسب کسب و کار خواهیم بود.

کد N1445903

وبگردی