آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد

هنر ایران نگین اپراهاوس دبی شد/ کشف یک رابطه فرهنگی با ژاپن

هنر ایران نگین اپراهاوس دبی شد/ کشف یک رابطه فرهنگی با ژاپن

سهند حسامیان هنرمند مجسمه ساز به تازگی دو اثر حجمی خود را در شهر نارا ژاپن و اپراهاوس دبی به نمایش گذاشته ونصب کرده است.

سهند حسامیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثاری که به تازگی در دو کشور امارات و ژاپن به نمایش گذاشته است، توضیح داد: اثری را با عنوان «خلوت» به تازگی در مقابل ورودی «اپراهاوس» شهر دبی نصب کرده ام و اثر دیگری را نیز با عنوان « فروغ» در نمایشگاهی فرهنگی در شهر نارا ژاپن به نمایش گذاشته ام که  این اثر بعد از اتمام نمایشگاه به تهران بازمی گردد.

این مجسمه‌ساز درباره مجسمه «خلوت» نصب شده در دبی بیان کرد: به تازگی ساختمان «اپراهاوس» دبی افتتاح شده است و مجسمه «خلوت» یکی از سه اثر نصب شده مقابل در ورودی این ساختمان است.

حسامیان ابعاد مجسمه «خلوت» را به طول ۷ متر در ارتفاع ۳ متر ذکر کرد و افزود: این اثر در ۱۵ تکه ساخته شده که در دبی روی هم سوار شده است.

برگزیده رقابت هنرمندان آینده اسکایواردز ۲۰۱۰ درباره چگونگی انتخابش برای ساخت این اثر در دبی گفت: من از طریق گالری «خط سوم» که در دبی با آنها همکاری دارم برای این منظور انتخاب شدم و این کار به من سفارش داده شد.

وی با بیان این که اثر دوم او در قالب یک پروژه فرهنگی با عنوان «شهر فرهنگی شرق آسیا» به ژاپن رفته است، اظهار کرد: این پروژه فرهنگی هر ساله در یکی از سه کشور ژاپن، کره جنوبی و چین برگزار می شود و هر سال یک شهر به عنوان شهر فرهنگی انتخاب می شود و برنامه های ویژه ای برای این منظور در طول سال تدارک دیده و اجرا می کنند تا برای مردم و گردشگران جذابیت ایجاد کنند.

حسامیان یادآور شد: این پروژه شامل بخش های تجسمی، نمایش، موسیقی و ... است که امسال در شهر نارا از پایتخت های قدیمی ژاپن که دارای معابد و آثار قدیمی بسیاری است، برگزار می شود.

برگزیده نخست اولین سمپوزیوم مجسمه فلزی تهران افزود: این شهر دارای هشت معبد بزرگ است که یکی مربوط به آیین شینتو و مابقی بودایی است که این ها از معابد بزرگ و مهم و قدیمی ژاپن است که در دوره های مختلف تاریخی ساخته شده است.

حسامیان اشاره کرد که ژاپنی ها هشت هنرمند از کشورهای ایران، چین، کره، هند، ترکیه، سوریه و ژاپن انتخاب کردند و به هر کدام کار در یکی از این معابد را پیشنهاد کردند تا متناسب با این فضا آثاری را طراحی کنند.

وی در توضیح بیشتر این رویداد فرهنگی بیان کرد:  ژاپنی ها در جستجوی یک رابطه فرهنگی میان کشورهای واقع شده در مسیر جاده ابریشم بودند و به این منظور حدود ۹ ماه پیش ما از این معابد و سایت مربوط به کارمان بازدید و توضیحات لازم را دریافت کردیم.

این هنرمند با اشاره به آثاری که از تمدن های قدیم ایرانی در موزه های این کشورنگهداری می شود، اظهار کرد: کشور ژاپن در انتهای مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به همین دلیل بازرگانان ایرانی تحفه هایی را برای ژاپنی ها به ارمغان می بردند که مربوط به دوره های مختلف ساسانی، هخامنشی و ... بوده و این آثار اکنون در موزه نگهداری می شود.

حسامیان درباره اثر خود با عنوان «فروغ» که با توجه به این رابطه فرهنگی خلق کرده است، توضیح داد: در این موزه ظروفی با فرم های بادامی شکل وجود دارد که نمونه اصلی آن ایرانی است و مربوط به دوره ساسانیان است و صنعتگران ژاپنی این فرم ها را از فرهنگ ایرانی برداشت کرده اند و من برای ساخت اثرم از یک ظرف کریستال این موزه مربوط به دوره ساسانی با تراشکاری هندسی، الهام گرفتم و این فرم هندسی را با فرم گل لوتوس که در هر دو فرهنگ بودایی و دوره هخامنشیان ایران مورد استفاده بوده است، تلفیق کردم و فرم نهایی اثرم را که شبیه غنچه گل لوتوس است، ساختم.

حسامیان با بیان این  که این اثر از جنس استیل، در دو قطعه به ابعاد ۲ متر در ۸۰ سانتی متر و ۲ متر در ۴۵ سانتی متر ساخته شده است، بیان کرد: مجسمه «فروغ» برای نمایش در این پروژه فرهنگی در شهر نارا ژاپن نصب شده و پس از اتمام این نمایشگاه که حدود یک ماه از آن باقی مانده است، به کشور بازگردانده می شود.

کد N1445796

وبگردی