آفتاب

میزبانی دو میلیاردی برای فدراسیون یک میلیاردی/ کیش مالی به شطرنج!

میزبانی دو میلیاردی برای فدراسیون یک میلیاردی/ کیش مالی به شطرنج!

فدراسیون شطرنج سه میزبانی آسیایی و جهانی در پیش دارد؛ برای تنها یکی از رویدلدها دو میلیارد تومان هزینه برآورد شده این درحالی است که بودجه سالیانه این فدراسیون تنها یک میلیارد تومان است!

به گزارش خبرنگار مهر، شطرنج جزو رشته های به نسبت پرسفر در ورزش ایران است که سالیانه برای حضور در رقابت های رده های سنی مختلف بانوان و آقایان در سطوح مختلف بین المللی، اعزامی زیادی در برنامه دارد. مسئولان این رشته در کشورمان البته اخیرا در کنار این اعزام ها میزبانی رویدادهای مختلف را هم در برنامه خود قرار داده اند که قاعدتا همزمان کمتر شدن اعزام ها و در عین حال معرفی و رشد بیشتر این رشته در داخل کشور را موجب می شود.

در همین راستا سال گذشته فدراسیون شطرنج در دوره سرپرستی نصرالله پریچهره برگزار کننده مرحله سوم رقابت های گرند پری بانوان در تهران بود. به فاصله چند ماه بعد هم دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی مدارس آسیا و رقابت های جام ستارگان جهان همزمان در تهران و انزلی برگزار شد. اینها اولین رویدادهایی بودند که در دوره جدید و فعلی مدیریت فدراسیون شطرنج در کشورمان برگزار شدند که قرار است با برگزاری سه رویداد دیگر ادامه داشته باشند، مهرداد پهلوان زاده که اسفندماه سال گذشته ریاست فدراسیون شطرنج را عهده دار شد به واسطه گرفتن امتیاز میزبانی این سه رویداد آسیایی و جهانی، ماه های شلوغ و پرکاری در پیش دارد که قطعا بار مالی زیادی را هم برای وی و فدراسیونش متحمل می شود.

شطرنج و سه میزبانی جهانی و آسیایی پیش رو
مسابقات شطرنج جوانان آسیا یکی از این سه رویداد است که تیرماه سال آینده در ایران برگزار خواهد شد. دو رویداد دیگر اما همین امسال برگزار می شود. قرار است مسابقات آماتورهای آسیا ۲۰ تا ۲۸ آبان ماه برگزار شود و برگزاری رقابت های مهم قهرمانی جهان در بخش بانوان هم برای ۱۷ بهمن تا ۱۰ اسفندماه سال آینده پیش بینی شده است.

اینکه فدراسیون شطرنج برای نیمه دوم امسال میزبان دو رویداد است که یکی از آنها خیلی مهم تر از دیگری و در سطح جهان برگزار می شود، اهمیت چگونگی گردش مالی این فدراسیون در این نیمه سال را بیشتر می کند. به خصوص با توجه به اینکه هزینه پیش بینی شده برای یکی از مسابقات دقیقا دو برابر بودجه سالیانه فدراسیون است.

یک میلیارد بودجه فدراسیون، دو میلیارد هزینه یک میزبانی!
طبیعی است که برگزاری مسابقات مختلف در ایران با لحاظ کردن هزینه های جانبی مختلف، بار مالی قابل توجهی را برای هر فدراسیون ایجاد می کند. همانگونه که فدراسیون شطرنج برای میزبانی مرحله سوم مسابقات گرند پری بانوان به عنوان اولین تجربه برگزاری مسابقات در این بخش و سطح، ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرد و برگزاری رقابت های قهرمانی مدارس آسیا هم ۷۶۰ میلیون تومان برای این فدراسیون بار مالی ایجاد کرد اما در میان رویدادهایی که طی هفت ماه آینده و به فصله کمی از یکدیگر قرار است به میزبانی کشورمان برگزار شود، هست رویدادی است که هزینه آن میلیاردی محاسبه شده آنهم نه در حد یک میلیارد؛

رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان یکی از مهمترین رویدادهایی به حساب می آیدکه تا به امروز فدراسیون شطرنج، امتیاز میزبانی آن را فدراسیون جهانی گرفته است. برای برگزاری دو هفته ای این مسابقات در ایران که با توجه به تعداد شرکت کنندگان و مهمتر از آن سطح بالای رقابت ها، هزینه ای معادل دو میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این در حالی است که هزینه سالیانه فدراسیون شطرنج که تنها یک میلیارد تومان است. مهمتر اینکه قاعدتا ته به امروز که نیمی از سال گذشته، بخشی از این بودجه که باید حداقل نیمی از آن باشد، پرداخت شده است و حال فدراسیون شطرنج مانده با میزبانی های میلیاردی و بودجه باقی مانده ای که کفاف این میزبانی را نمی دهد!

لزوم جذب اسپانسر اما نه در دقیقه ۹۰
جذب اسپانسر یکی از الزامات میزبانی برای هر رویدادی است، اهمیت این موضوع در رشته ای مانند شطرنج هم به واسطه اوضاع مالی فدراسیون و هزینه های بالای میزبانی خیلی قابل توجه است. مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج نیز این موضوع تایید و تاکید می کند که کسب امتیاز سه رویداد قهرمانی زنان جهان، آماتورهای آسیا و جوانان آسیا فقط با عنایب به کمک گرفتن از حامی مالی انجام شده است.

پهلوان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: شطرنج ایران برای میزبانی مسابقات مختلف از نظر امکانات فنی و نیروی برگزارکننده، بضاعت غنی دارد. در این بین فقط با مشکل مالی مواجه هستیم که امیدواریم بتوانیم با جذب اسپانسر آن را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت بالای رقابت های قهرمانی زنان جهان و برگزاری آن در ایران ادامه داد: البته بحث عمده ما در رابطه با مسائل مالی، مربوط به این مسابقات می شود. رقابت های قهرمانی زنان جهان هر دو سال یکبار برگزار می شود، این مسابقات از اعتبار بالایی در جهان برخوردار است، برگزاری چنین مسابقاتی در ایران با واسطه حضوری که برترین متفکران زن جهان در کشورمان خواهند داشت، برای شطرنج ایران می تواند خیلی مفید باشد.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: مسابقات جوانان آسیا سال آینده برگزار می شود بنابراین از حالا برای آن دغدغه نداریم. فعلا تمرکزمان روی دو رویدادی است که امسال میزبان آنها هستیم. البته تعداد شرکت کنندگان در مسابقات جوانان آسیا زیاد نیست. این رقابت ها با حضور حدود ۱۰۰ شطرنجباز برگزار می شود و قطعا برای فدراسیون مشکل مالی آنچنانی ایجاد نمی کند. دغدغه اصلی ما در مورد رقابت های قهرمانی زنان جهان است که پیش بینی شده دو میلیارد تومان هزینه داشته باشد. این هزینه بالایی برای فدراسیون است.

پهلوان زاده در مورد اینکه آیا برای تامین بودجه لازم در این زمینه رایزنی با وزارت ورزش و بخش های خصوصی به عنوان حامی مالی انجام شده است، به خبرنگار مهر گفت: رایزنی هایی با وزارت ورزش داشتیم که با استقبال هم مواجه بوده است. در عین حال به دنبال جذب اسپانسر هستیم. باید اسپانسرهای خوبی جذب کنیم تا این میزبانی بزرگ هزینه بالایی به فدراسیون تحمیل نکند.

به گزارش مهر، فدراسیون شطرنج هزینه های لازم برای برگزاری مسابقات گرند پری به خصوص تامین بودجه پاداش آن رقابت ها را نیز با کمک اسپانسر تامین کرد اما در دقیقه ۹۰ طوریکه به فاصله یکی دو روز مانده به پایان مسابقات هنوز وضعیت اسپانسر و کمک های مالی آن مشخص نبود. به جا است که این بار مسئولان فدراسیون با توجه به اهمیت مسابقات قهرمانی زنان جهان خیلی زودتر و پیش از مسابقات وضعیت اسپانسر و حد کمک های مالی را مشخص کند تا این میزبانی بزرگ با مشکل مواجه مواجه نشود.
کد N1445608

وبگردی