آفتاب

بزرگترین بانک ژن جهان در چین گشایش یافت

بزرگترین بانک ژن جهان در چین گشایش یافت

پکن ـ ایرنا ـ چین روز پنجشنبه از گشایش اولین بانک ژن جهان که بزرگترین مرکز ژنتیکی در دنیا در نوع خود به حساب می آید ، خبر داد.

به گزارش ایرنا ، میلیون ها نمونه ژن در این مرکز که در شهر شن جن در استان گوانگ دونگ واقع در جنوب چین آغاز به کار کرده ، جمع آوری شده است و قرار است در آن بر روی صدها میلیون ژن آزمایش ها و تحقیقات صورت گیرد.
بررسی ها حاکی است که دانشمندان و محققان چینی قصد دارند شمار ژن های این مرکز را به 300 میلیون برسانند و چین این مرکز را آرک نوآ نامگذاری کرده و افزوده است که گشایش آن یک پیشرفت و جهش علمی در سراسر دنیا به حساب می آید.
روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین می نویسد که این چهارمین بانک ملی ژنتیک در دنیا پس از مراکز موجود در آمریکا و انگلستان و ژاپن به حساب می آید.
یونگ هونگ رییس مرکز خاطر نشان کرد که این بانک ملی ژن در چین در دنیا بی نظیر است و ما می خواهیم مانند موتور جستجوی گوگل بیشترین اطلاعات را از آن به دنیا تزریق کنیم اما بر خلاف گوگل داده های این مرکز بر علم حیات و امور بهداشتی و پزشکی متمرکز خواهد بود.
گزارش تلویزیون مرکزی چین از این مرکز حاکی است که هم اکنون دستکم دارای 10 میلیون نمونه ژنتیکی و بخش داده های بیولویژیک و نمونه های فراوانی از ارگانیسم حیات است و دارای آزمایشگاه حیوانات و گیاهان و نمونه هایی از سلول های انسانی است.
پایگاه داده های سرطان این مرکز دارای 3 هزار نمونه است و بیش از 50 هزار نمونه نیز در باره امور پزشکی مربوط به نوزادان است و از اکنون اطلاعات آن قابل مبادله با پایگاه های ژنتیک سه کشور یاد شده است که دارای مراکز مشابه می باشند.
آساق ** 231**
انتشار دهنده: مریم شفیعی
کد N1444930

وبگردی