آفتاب
یک هفته با میراث فرهنگی و گردشری؛

کشف آثار باستانی جدید در قشم/ ساخت ۱۷۵ هتل در دستورکار

کشف آثار باستانی جدید در قشم/ ساخت ۱۷۵ هتل در دستورکار

نشست خبری معاون سرمایه گذاری و اعلام تعداد هتل‌های در حال ساخت، ثبت گلزار شهدا، الزامی شدن رعایت حریم دیوار تاریخی گرگان از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

این هفته خبرگزاری مهر درباره دیوار تاریخی گرگان و ناشناس ماندن این دیوار بین مردم استان گلستان خبر داد و اعلام کرد که این دیوار تاریخی اگرچه دومین دیوار دفاعی مهم بعد از دیوار چین است اما کسی اطلاعات زیادی درباره آن ندارد به جز باستان شناسان.

همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان نیز تلاشی برای معرفی این دیوار به مردم استان نمی‌کند.

پس از این گزارش مدیر کل دفتر فنی استانداری گلستان از الزامی شدن رعایت حریم دیوار تاریخی گرگان خبر داد و گفت: این الزام طی نامه‌ای به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شد.  رو نوشت این نامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌هایی که در مسیر این دیوار تاریخی قرار دارند ابلاغ شده است.

همچنین رعایت حریم دیوار تاریخی در انجام فعالیت‌های عمرانی و مورد توجه قرار گرفن حریم این اثر در تصویب توسعه شهری و روستایی در کارگروه های مختلف در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

در این هفته از جزیره قشم هم خبر رسید که آثاری از دوره پارینه سنگی میانی، معماری سنگ چین و سفال‌هایی از دوران اسلامی متاخر کشف شده است.

سیروان محمدی سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم غار تاریخی خوربس گفت: در کاوش انجام شده سفال‌هایی کشف شده که به دوران اسلامی متاخر تعلق دارند بر اساس بررسی های سطحی انجام شده قدیمی ترین آثار شناسایی شده محوطه یک مجموعه متعلق به دست‌تراش‌های دوره پارینه سنگی میانی است.

در این هفته همچنین ۳۵ گلزار شهدا در استان‌های قم، اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی و کلگیلویه و بویراحمد واجد ارزش ثبت در فهرست آثار انقلاب و دفاع مقدس شناخته شدند که به زودی برای آنها شماره ثبت اعلام می‌شود. این اقدام بر اساس تفاهم نامه ای مشترک در زمینه شناسایی، مستندسازی و تهیه پرونده گلزار شهداست.

در این هفته همچنین نشست خبری همایش سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با حضور معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد که در این برنامه سعید شیرکوند گفت: تا پایان دولت یازدهم ۱۵ هتل ۴ و ۵ ستاره به بهره برداری می رسد و تا پایان سال بعد ۲۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دیگر در مرحله بهره برداری قرار می گیرند.

وی همچنین از اهداف برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در گردشگری را شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف صنعت هتلداری، تشویق افراد و همراه کردن سازمان های دولتی دانست و گفت: بر اساس آمار موجود ۱۷۵ هتل ۴ و ۵ ستاره در حال ساخت است.

مدیرکل بازاریابی و نظارت گردشگری نیز این هفته از رویکرد جدید معاونت گردشگری در نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و گفت: رویکرد ما این است که بتوانیم از توراپراتورها بخواهیم بسته های سفر را خودشان اجرا کنند به این ترتیب نظارت ما به جای بررسی عملکرد ۲۵۰۰ آژانس بر روی ۱۰۰ توراپراتور انجام می شود.

کد N1444768

وبگردی