آفتاب
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات:

کنترل دخانیات نیاز به دانش و تحقیقات گسترده دارد

کنترل دخانیات نیاز به دانش و تحقیقات گسترده دارد

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، از تاسیس اولین مرکز تحقیقات غیردولتی کنترل دخانیات سازمان های مردم نهاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا مسجدی با اشاره به تاسیس اولین مرکز تحقیقات غیردولتی کنترل دخانیات سازمان های مردم نهاد جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، گفت: برای کنترل و مبارزه با دخانیات باید به صورت اصولی حرکت کرد، لذا هر گونه فعالیت در این زمینه نیازمند توسعه و بکارگیری دانش بشری است.

وی افزود: وزیر بهداشت در حکمی با تاسیس اولین مرکز تحقیقات غیر دولتی کنترل دخانیات سازمانهای مردم نهاد جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران موافقت کرده اند. در این حکم آمده؛ «بدیهی است تمام مقالات این مرکز با نظارت و موافقت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منتشر خواهد شد.»

رئیس مرکز تحقیقات غیر دولتی کنترل دخانیات در رابطه با اهداف تاسیس این مرکز، گفت: انجام پژوهش های بنیادی اپیدمیولوژیک و بالینی در جهت اصلاح نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور به منظور جوابگویی به نیازهای جامعه، تربیت نیروی انسانی محقق در زمینه کنترل دخانیات و نیز همکاری علمی با مراکز تحقیقاتی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات داخلی کشور از عمده ترین اهداف این مرکز است.

وی در خاتمه گفت: تمام سعی این مرکز این است که در گسترش پژوهش و ارائه راه حل در امور بهداشتی درمانی گام های اساسی بردارد.

مسئولین باید جدی به مسئله دخانیات بپردازند

در ادامه دکتر سید جواد حاجی میراسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: روند گسترش استعمال دخانیات در کشور متاسفانه از مرز هشدار عبور کرده و ما مسئولین باید با نگاهی دانش بنیان به این مسئله توجه و اقدامات اساسی را انجام دهیم. 

وی افزود: متاسفانه قلیانسراها در سطح شهر رو به افزایش اند و باید کنترل و مبارزه با این اپیدمی اصولی و ریشه ای انجام شود.

میراسماعیلی با اشاره به این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از دانشگاه های بدون دخانیات در کشور است، ادامه داد: در بحث دخانیات مراکز آموزشی و دانشگاه ها باید در زمینه کنترل و پیشگیری پیشقدم باشند. لذا موسسه آموزش عالی و آموزش و پرورش باید جدی تر از گذشته اقدام کنند.

کد N1444645

وبگردی