آفتاب

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: صندوق تغییر اقلیم از طرح های کاهش گازهای گلخانه ای حمایت می کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: صندوق تغییر اقلیم از طرح های کاهش گازهای گلخانه ای حمایت می کند

تبریز- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با پیگیری های انجام شده در دولت تدبیر و امید،صندوق تغییر اقلیم از پروژه های کاهش گازهای گلخانه ای در کشور حمایت مالی می کند.

به گزارشش ایرنا، سعید متصدی شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در تبریز افزود: همه صنعت کاران و مراکزی که به نحوی در تولید گازهای گلخانه ای شراکت دارند، می توانند برای اجرای طرح های کاهشی از حمایت های بین المللی این صندوق بهره مند شوند.
وی ادامه داد: این موضوع برای کشور و صنعتگران کشور بسیار مهم است که نسبت به میزان کاهش گازهای گلخانه ای اقدام کنند.
متصدی در خصوص وضعیت آلودگی هوای تبریز نیز گفت: با توجه به تلاش هایی که در ارتباط با توزیع سوخت پاک در کشور انجام شده است، توانسته ایم میزان کاهش آلودگی این شهر را نسبت به سال 92 شمسی 50 درصد کاهش دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به این که شهر تبریز یکی از هشت شهر آلوده کشور است، تلاش می کنیم اعتبارات بیشتری را برای تکمیل شبکه پایش آذربایجان شرقی در نظر بگیریم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه گفت: تلاش های دولت در سه سال گذشته نشان دهنده عزم جدی برای کاهش آلاینده های زیست محیطی و ترمیم تخریب های زیست محیطی اتفاق افتاده در گذشته است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید، امروز شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه هستیم وامیدواریم دریاچه به حالت اولیه خود بازگردد و همچون گذشته زنده باشد.
متصدی در خصوص فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه پسماندها نیز افزود: بطور کلی سه گروه پسماند در کشور وجود دارد که شامل پسماندهای عادی، پسماندهای ویژه که بخشی از آن صنعتی است و پسماندهای بیمارستانی و پزشکی می باشد.
وی ادامه داد: مدیریت پسماندهای خانگی وظیفه اصلی و اساسی وزارت کشور و به خصوص شهرداری ها است و سازمان حفاظت محیط زیست نقش نظارتی و سیاست گذاری دارد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در برخی از استان ها همچون استان های شمالی کشور روش های سوزاندن زباله های خانگی با بهره گیری از تکنولوژی های روز و استاندارد با شیوه های مختلف در حال انجام است.
وی گفت: در زمینه پسماندهای ویژه، سازمان حفاظت محیط زیست مکان هایی را به عنوان مکان های مدیریت و امحای این پسماندها در 16 استان به متولیان امر که وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد، جهت راه اندازی و مدیریت امحای این پسماندها معرفی کرده است.
متصدی ادامه داد: در این خصوص نیز آذربایجان شرقی پیشرفت مطلوبی در مدیریت و موضوعات قراردادی این طرح داشته است و در صدد هستیم تا پایان امسال در بقیه استان ها نیز مکان های مورد نیاز معرفی شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر چند مرکز در کشور وجود دارد که می توانند پسماندهای ویژه صنعتی را دریافت کنند و امیدواریم که شاهد اجرای سیستم های مختلف امحای و مدیریت پسماند در کشور باشیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پسماندهای پزشکی اظهار کرد: متاسفانه در گذشته تلقی بر این بود که اگر بی خطرسازی در برخی بیمارستان ها انجام شود این زباله به پسماند عادی تبدیل می شود و با سیستم های شهری جمع آوری می کردند.
وی تاکید کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان این وزارت خانه متقاعد شده اند که این پسماندها از نظر عفونت و مسایل مربوز به آن بی خطر شده اند، ولی همچنان پسماند بیمارستانی است و بایستی به صورت جدا جمع اوری، انتقال و امحا شود.
متصدی یادآور شد: در برخی از استان ها این کار انجام می شود ولی می طلبد که وزارت بهداشت در تمامی استان ها آن را اجرایی کند.
وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی نیز بی خطرسازی در همه بیمارستان ها انجام می شود و به زودی نیز سیستم جداسازی و امحا راه اندازی خواهد شد تا شاهد یک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی در این استان باشیم.
شبک **6120/518 **1917 **خبرنگار: مینا بازگشا** تنظیم کننده : محمد عزیزی راد** انتشار دهنده : سید محمد باقر نوربخش
کد N1444482

وبگردی