آفتاب
نماینده مجلس دهم تاکید کرد

نظارت بر مراکز درمان اعتیاد تقویت شود

نظارت بر مراکز درمان اعتیاد تقویت شود

نماینده مجلس دهم با تأکید بر ضرورت نظارت بر مراکز ترک اعتیاد گفت: به دلیل اینکه نظارت بر مراکز ترک اعتیاد ضعیف است دستگاههای مجوز دهنده به این مراکز باید نظارت های دقیق تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی پوربافرانی اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری است و نباید نگاه متهم به افراد معتاد داشت لذا لازم است برای درمان آنها به موقع اقدام کرد و مانع از بازگشت مجدد آنها به دامان اعتیاد شد.

وی افزود: مبارزه با اعتیاد تنها با اقدامات یک دستگاه دست یافتنی نیست و از خانواده تا همه مسئولان نهادهای دولتی و غیردولتی در انجام این عمل سهیم هستند. البته ستاد مبارزه با مواد مخدر باید برنامه ریز اصلی باشد و سهم همه دستگاه ها را در مبارزه با اعتیاد تعیین کند.

نماینده مردم نائین با اشاره به اینکه برخی محیط ها و مناطق اعتیاد بیشتر وجود دارد، گفت: فرهنگ فرد و جامعه در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر نقش دارد. یک محیط دانشگاهی و علمی نیز مصون از اعتیاد نیست لذا باید به مسئله ارتقاء آگاهی افراد از عوارض اعتیاد غافل نماند.

پوربافرانی اضافه کرد: به دلیل وجود زمینه های قاچاق در برخی استانها اعتیاد بیشتر است و باید با اشتغالزایی مانعی در برابر مواد مخدر ایجاد کرد.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: اگر نگاه ها در مورد فرد معتاد بیمارگونه باشد تا حدودی به موفقیت برای مبارزه با این پدیده خانمان سوز موفق می شویم ولی متأسفانه در سیستم اداری زمانی که مشخص شود فرد معتاد است اخراج شده و این مسئله شرایط آن را حادتر می کند.

پوربافرانی تصریح کرد: به دلیل اینکه نظارت بر مراکز درمان اعتیاد ضعیف است بسیاری مواقع این مراکز به شایستگی اقدامات موثر را انجام نمی دهند. در حالی که دستگاه های ارائه دهنده مجوز به مراکز درمان اعتیاد باید نظارتهای دقیقی بر آنها داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهرداری، بهزیستی و وزارت بهداشت باید پروتکل های لازم را در مورد حسن اجرا داشته باشند، افزود: این مسئله که قاچاق شربت متادون وجود دارد مؤید ضرورت تقویت نظارت ها است.

نماینده مجلس دهم با تأکید بر اینکه قوانین مبارزه با مواد مخدر باید بازنگری شود، خاطرنشان کرد: دلایل بروز اعتیاد نیز باید ریشه یابی و جهت رفع آن اقدام شود. علت های بروز اعتیاد که نابود شود؛ مبارزه با مواد مخدر نیز اکمل می شود.

پوربافرانی در مورد تأثیر افسردگی در بروز اعتیاد گفت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی الا بذکرالله تطمئن القلوب مورد توجه قرار داشته لذا کسی که به خدا ایمان داشته و در زندگی به او توکل کند، بر مشکلات فائق می آید و چنین فردی به سمت مواد مخدر و اعتیاد گرایش نخواهد یافت.

کد N1444175

وبگردی