آفتاب
فرسودگی صنعت یکصد ساله/

صنعت چاپ استان کرمانشاه بی رونق است

صنعت چاپ استان کرمانشاه بی رونق است

کرمانشاه- ایرنا- صنعت چاپ استان کرمانشاه نزدیک به یک قرن قدمت دارد با وجود این سابقه درخشان هم اکنون برخی از چاپخانه های استان به دلیل کمبود نقدینگی، فرسودگی دستگاه ها و یا به روز نشدن علم و تخصص کارگران، با بی رونقی و حتی تعطیلی مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اختراع دستگاه چاپ و حروف چاپی از مهم ترین رخدادهای تاریخی در زندگی بشر قلمداد می شود که به معنای مهر، اثر، نشان و یا فشردن سطحی بر سطح دیگر تعریف می شود.
این حرفه که از نمادهای توسعه فرهنگی هر کشور و منطقه محسوب می شود امروزه پس از پشت سرگذاشتن سه مرحله چاپ سربی و مسطح، چاپ افست و سپس ورود دیجیتال به یک صنعت بزرگ تبدیل شده که در صورت برداشته شدن موانع، اشتغالزایی بسیاری به همراه دارد.
سابقه این صنعت در کرمانشاه که همگان از آن به عنوان مهد فرهنگ و تمدن یاد می کنند به بیش از یک قرن گذشته باز می گردد که به زمان احداث چاپخانه پس از انقلاب مشروطه توسط آزادی خواهان اشاره دارد.
همگان از چاپخانه شرافت احمدی توسط میرزاحمدخان معتضدالدوله به عنوان نخستین چاپخانه در کرمانشاه یاد می کنند که در سال 1327 راه اندازی شد.
با وجود این قدمت افتخارآفرین در دیار متمدن کرمانشاه، ولی هم اکنون بسیاری از چاپخانه های استان به دلیل مشکلات ریز و درشت در سکوت و سستی به کار خود ادامه می دهند که حمایت و بهتر دیده شدن آنان، جرقه ای برای پیشرفت و توسعه آنان می شود.
بهتر است مشکلات چاپخانه های استان را از زبان پیشکسوتان و فعالان این حوزه بشنویم.

**ارزش افزوده بالا و نبود کارگر آموزش دیده
مدیر چاپخانه تفضلی که در روزهای اخیر به عنوان پیشکسوت فعال صنعت چاپ استان کرمانشاه در سال 95، معرفی شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کم تر از هفت ماه است که کار چاپخانه تفضلی را پس از گذشت 70 سال خدمت و فعالیت، تعطیل کرده ام.
به گفته مسعود تفضلی، این چاپخانه در سال 1324 راه اندازی شده است.
وی میزان بالای مالیات برارزش افزوده، مشکلات کارگری و نبود کارگر متخصص و آموزش دیده برای چاپخانه و فرسودگی دستگاه های چاپ را از جمله مشکلات خود عنوان کرد.
وی افزود: همواره برای تهیه دستگاه های چاپ، به علت نداشتن نقدینگی و یا وجود تسهیلات بانکی با سود بالا، به خرید ماشین های فرسوده و دسته دوم از تهران اقدام کرده ام.
وی با بیان اینکه اکثر سفارش های مخاطبان ما از سوی ادارات دولتی بوده ادامه داد: برخی از ارگان های دولتی با گذشت چندین سال، هنوز به این چاپخانه بدهکارند و تاکنون از پرداخت بدهی خود خودداری کرده اند.

**تسهیلات سنگین صنعت چاپ را به سمت انحطاط می برد
در ادامه مدیر چاپخانه سعادت که به عنوان نسل سوم در این چاپخانه مشغول به فعالیت است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه صنعت چاپ در کشور محروم واقع شده افزود: این در حالیست که به روز کردن دستگاه چاپ در عصر فن آوری نیاز ضروری است.
امیرهوشنگ سعادت ادامه داد: کاش این امکان فراهم شود تا مدیران چاپخانه ها بتوانند با دریافت تسهیلات کم بهره به این صنعت رونق ببخشند که اگر این صنعت بخواهد به همین منوال پیش رود به سمت انحطاط و سستی خواهد رفت.
سعادت با بیان اینکه مشکلات صنعت چاپ و چاپخانه داران در استان فراوان است، افزود: خواهان به روزکردن ماشین آلات و حرکت همگام با فن آوری در راستای اشتغالزایی هستیم که این اهداف بدون اعتبار کافی حاصل نمی شود.
به گفته سعادت، هم اکنون تسهیلات اعطایی به چاپخانه داران استان با بهره ای بالا به میزان 21 و یا 24 درصدی است و توقع داریم با کاهش این میزان بتوانیم ماشین آلات صنعت چاپ در استان را نو و به روز سازیم.

** مانع از خروج آثار چاپی به خارج از استان شوید
مریم حمزه که از سال 81 تاکنون در چاپ سعادت مشغول بکار است و به عنوان کارگر نمونه استان در این حوزه معرفی شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آرزو دارم صنعت چاپ در استان رونق یابد.
وی که به طراحی گرافیک و نظارت بر چاپ اشتغال دارد، ادامه داد: کاش مسوولان با حمایت و اقدام های خود کاری کنند تا کارهای چاپی از استان خارج نشود که این امر در اشتغالزایی جوانان بیکار کرمانشاهی نقش موثر خواهد داشت.

** آنچه صنعت چاپ را زنده می کند
چنانچه چندی پیش رییس اتحادیه چاپخانه داران کرمانشاه در همایش تجلیل از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ استان، این صنعت را در معرض خطر اعلام کرد و گفت: ورود اصناف مختلف و بی ارتباط به مقوله چاپ موجب اختلال در این صنعت شده و در نابسامانی آن نقش دارد.
کیوان کاشفی با تاکید براینکه تخصص در این صنعت باید همپای فن آوری روز حرکت کند، افزود: به روز شدن تخصص ها و فعالیت به صورت کاملا علمی و اصولی موجب بقا و زنده نگه داشتن صنعت چاپ خواهد شد.
به گفته وی، تامین نقدینگی، بهره گیری از کمک های فنی و اعتباری دولت با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش آگاهی چاپخانه داران از تغییر قوانین مالیاتی، تلاش در راستای کاهش مالیات همگی از عواملی است که در کاهش مشکلات این صنعت و زنده نگه داشتن آن نقش دارد.
وی اضافه کرد: تشکیل کنسرسیوم صادراتی و ایجاد کمیته ای با حضور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق اصناف، اتحادیه سازمان بازرگانی و دیگر کارشناسان مربوطه به عنوان راهکاری برای کاهش بسیاری از مشکلات این صنعت پیشنهاد می شود.
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید برای کاهش مشکلات چاپخانه داران در زمینه دریافت تسهیلات و وام های کم بهره کاری کرد که این امر نیازمند عزم همگانی است.
ابراهیم رحیمی زنگنه ادامه داد: این مشکلات تنها به تسهیلات با سود و بهره بالا ختم نمی شود بلکه کمبود نقدینگی و وجود دستگاه های چاپ قدیمی و فرسوده از دیگر مشکلات چاپخانه داران استان است.
این مسوول با بیان اینکه قدمت صنعت چاپ در استان به دهه 30 باز می گردد اظهار کرد: معتقدم کارمزد چهار درصدی نیز نباید از فعالان عرصه صنعت و فرهنگ گرفته شود.
به گفته وی، باید کاری کرد تا صنعت چاپ بتواند پاسخگوی نیاز امروز جامعه باشد و نباید گذاشت که نیازهای چاپی کرمانشاه به خارج از استان هدایت شود.
هم اکنون 75 چاپخانه در استان وجود دارد و در دو سال گذشته بیش از 20 مجوز چاپخانه در استان صادر شده است.
7460/8066خبرنگار- زهره کریم زاده* دبیر-علی مولوی*
کد N1444136

وبگردی