آفتاب

دلیل رونمایی از دستاوردهای مهم نظامی در کنار آب‌های خلیج فارس

دلیل رونمایی از دستاوردهای مهم نظامی در کنار آب‌های خلیج فارس

شاید رویارویی‌ها در خلیج فارس میان ایران و آمریکا دلیلی مهمی باشد که هم فرمانده کل سپاه و هم فرمانده نیروی دریایی ارتش به بندرعباس رفته‌اند تا پیام مشترکی اینگونه از زبان فرمانده کل سپاه مخابره شود که «آمریکا بهتر است برای عرض‌اندام به همان خلیج خوک‌ها برود، خلیج فارس خانه ماست.»

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، درحالی‌که مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح کشورمان که به‌مناسبت فرارسیدن ۳۱شهریور و هفته دفاع مقدس به‌صورت همزمان در تهران و بندرعباس برگزار شد، حضور بسیاری از فرماندهان و امرای ارشد ارتش و سپاه در مراسم جنوب کشور، نشان از اهمیت بالای این مراسم نسبت به مراسم تهران داشت.

رونمایی از دستاوردهای مهم در کنار آبهای خلیج فارس

بر این اساس، درحالی که بجز سامانه موشکی اس-۳۰۰تقریباً تمامی تجیهزات نظامی و دفاعی که در مراسم رژه پایتخت به نمایش درآمد، پیش از این نیز در معرض دید رسانه‌ها قرار گرفته بود، برخی از آخرین دستاوردهای ارتش و سپاه در ساخت تجهیزات نظامی در جریان مراسم رژه بندرعباس برای نخستین‌بار رونمایی شد.

در این میان، سامانه موشکی « ذوالفقار» که جدیدترین موشک‌های بالستیک بردبلند ایرانی و یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت داخل و است در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد.

همچنین ۲ فروند جنگنده‌ Su-۲۲ (فیتر)نیروی هوافضای سپاه نیز برای نخستین بار در رژه خلیج فارس حاضر شدند و هواپیمای آموزشی EMB۳۱۲توکانوی سپاه هم در این رژه هوایی حاضر بودند.

علاوه بر این، در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح شناورهای تندرو و موشک‌انداز سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند. این در حالی بود که شناور جدید دوربرد و بالگرد بر سپاه با نام «سردار شهید ناظری» نیز در جلوی این شناورها در حال حرکت است.

در این مراسم، حدود ۱۰۰ فروند شناور (سطحی و زیرسطحی) از نیروی دریایی ارتش و ۳۰۰ فروند از انواع شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند و انواع جنگنده‌های نیروی هوایی از جمله جنگنده‌های F-۱۴ (تامکت)در یک دسته ۳ فروندی و F-۴(فانتوم)در ۲ دسته ۳ فروندی (مجموع ۶ فروند) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند.

همچنین انواع بالگردهای هوادریای ارتش از انواع RH-۵۳D (سی استالیون)و SH-۳D (سی کینگ)و AB-۲۱۲(در دسته های ۳ فروندی) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند و بالگردهای میل ۱۷نیروی دریایی سپاه نیر در دسته ۳ فروندی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

هواپیماهای گشت‌زنی دریایی فوکر ۲۷و هواپیمای آموزشی توکانوی سپاهنیز از دیگر تجهیزات سنگین نظامی و دفاعی کشورمان بود که در این رژه هوایی حاضر بودند و انواع هواناوهای نیروی دریایی ارتش هم در این رژه حضور داشتند.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که برای نخستین‌بار در این سطح در جنوب کشور برگزار ‌شود، سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان مقام ارشد حاضر در میدان، سخنرانی کرد.

حضور فرماندهان عالی‌رتبه در جنوب کشور

برخی فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح ازجمله سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار عبدالله عراقی جانشین نیروی زمینی سپاه، سردار مجید موسوی جانشین نیروی هوافضای سپاه، سردار علی فضلی جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین، سردار مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

گفت‌وگوی فرماندهان با رسانه‌ها در بندرعباس

از دیگرسو درحالی که رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس محور سخنان اغلب سخنرانان مراسم رژه در بندرعباس بود، هیچ‌یک از فرماندهان و امرای ارتش و سپاه حاضر در مراسم تهران، حاضر به در جمع خبرنگاران حاضر نشدند و از انجام مصاحبه با اصحاب رسانه خودداری کردند. این درحالی است که در سال‌های گذشته همواره بلافاصله پس از اتمام مراسم، فرماندهان و امرای ارتش در جمع خبرنگاران حاضر شده و مصاحبه می‌کردند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش درحاشیه این رزمایش بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس حضور یافت و در سخنانی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر ساخت انواع سامانه‌ها توسط نیروهای داخلی، تصریح کرد: بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب رزمایش‌ها در جنوب کشور ادامه داشته و ما تمام تحرکات را رصد می‌کنیم.

سیاری یادآور شد: انواع سامانه‌ها از موشک‌ها گرفته تا شناورها را خودمان می‌سازیم و در آینده نزدیک علاوه بر شناور سهند، یک ناوشکن دیگر در کلاس جماران نیز رونمایی خواهد شد.

اهمیت خلیج فارس برای ایران

شاید رویارویی‌های جدید در خلیج فارس میان ایران و آمریکا دلیلی مهمی باشد که هم فرمانده کل سپاه و هم فرمانده نیروی دریایی ارتش به بندرعباس رفته‌اند تا پیام مشترک سپاه و نداجا اینگونه از زبان فرمانده کل سپاه مخابره شود که «آمریکا بهتر است برای عرض‌اندام به همان خلیج خوک‌ها برود، خلیج فارس خانه ماست.»

کد N1444002

وبگردی