آفتاب

مرگ یخ های قطب شمال

مرگ یخ های قطب شمال

مسکو - ایرنا - مساحت یخ های قطب شمال در سال 2016 به چهار میلیون و 140 هزار کیلومتر مربع کاهش یافت که نسبت به سال 2007 بیش از 10 هزار کیلومتر کمتر شده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه روسی نوویه ایزوستیا با اشاره به شتاب گرفتن روند آب شدن یخ های قطب شمال که روسیه نیز با آن مجاورت دارد به عنوان یک پدیده خطرناک زیست محیطی، نوشته است: مساحت یخ های قطبی به پائین ترین سطح و به شرایط بحرانی رسیده است.
در گزارش آب شدگی یخ های قطب شمال که در پایگاه این روزنامه انتشار یافته، آمده است: برای دومین بار از سال 2007 تاکنون کاهش پهنه یخ های قطب شمال ثبت شده و اطلاعات ماهواره ای برگرفته از نظارت همیشگی بر این منطقه نیز تداوم شرایط بحرانی را تائید کرده است.
بنا به این گزارش، وسعت منطقه یخی قطب شمال در زمان کنونی نسبت به دوره مورد بررسی از سال 1979 تا 2000 حدود دو میلیون و 560 هزار کیلومتر کاهش نشان می دهد که نگران کننده است.
روزنامه روسی در پایان نوشته است: از نگاه کارشناسان، پیامدهای منفی تداوم آب شدن یخ های قطب شمال و افزایش سرعت آن از محدوده منطقه و کشورهای همجوار فراتر خواهد رفت و آب و هوای دیگر مناطق کره زمین را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
قطب شمال به انتهای شمالی محوری گفته می شود که زمین دور آن می چرخد و در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است که ژرفای آن نیز تا ۴۰۸۰ متر می رسد و سرشار از ذخائر نفتی، گازی و معدنی است.
این پهنه گسترده که با توده های عظیم شناور یخی پوشیده شده ، شش ماه روشن و آفتابی و نیمی دیگر از سال تاریک است و روسیه، آمریکا ،کانادا، نروژ و دانمارک نیز سواحل همجوار قطبی دارند.
اروپام 391 ** انتشار دهنده خبر: هادی مولوی نیا
کد N1443855

وبگردی