آفتاب
کلانتری در گفتگو با مهر؛

هشداردرباره توسعه بی‌رویه کشت چغندر/ وزارت بازرگانی را احیاکنید

هشداردرباره توسعه بی‌رویه کشت چغندر/ وزارت بازرگانی را احیاکنید

وزیراسبق کشاورزی بابیان اینکه چغندرکاری در مناطق غرب کشور به گونه ای درحال توسعه است که بهداشت خاک را بهم ریخته و منافع ملی درحال هدر رفتن است، گفت: وزارت بازرگانی باید مجددا احیا شود.

عیسی کلانتری در گفتگو با مهر درباره علل ناکامی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی اظهارداشت: مساله اصلی در این زمینه، بالا بودن قیمت‌های تمام شده تولید است که باعث شده صادرکنندگان ایرانی نتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر کیفیت کالاهای ایرانی  مشابه اقلام بین المللی باشد، از نظر قیمت توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند چراکه در حال حاضر کشورهایی مانند چین قیمت‌ها در بازار جهانی را شکسته‌اند.  

وزیراسبق کشاورزی در پاسخ به این پرسش که ایران در زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ نیز با همین مساله مواجه است و حضور کشورهایی مانند ترکیه و برزیل مانع از فعالیت ما در بازارهای جهانی شده، برای حل این مشکل چه باید کرد؟ گفت: وقتی کشوری درباره کالایی مزیت اقتصادی نداشته باشد نمی‌تواند وارد بازارهای جهانی شود و در این راستا باید قیمت تمام شده تولید را کاهش داد.

وی افزود: وقتی ۷۰ تا ۷۵ درصد نیاز غذایی مرغ کشور از خارج وارد می‌شود قطعا قیمت آن از مرغ تولیدی در برزیل گران‌تر است.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه برزیل در خاک خود مرغداری ایجاد می‌کند، هزینه حمل به علوفه نمی‌دهد و  واحدهای تولیدی آنان صنعتی است، اضافه کرد: در کشور برزیل تولیدکننده‌ای وجود ندارد که کمتر از ۱۰ میلیون قطعه مرغ داشته باشد، درحالی که ما  با ۱۵ هزار واحد مرغداری نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰  هزارتن مرغ تولید می‌کنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه در این شرایط واحدهای کوچک متضرر می‌شوند و واحدهای بزرگ سودهای کلان می‌برند، گفت: نرخ تمام شده تولید و قیمت تضمینی هم با توجه به قیمت‌هایی که واحدهای خرده پا تولید می‌کنند، تعیین می‌شود که گران است.

سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری محصولات باید اصلاح شود 

دبیرکل خانه کشاورزی اظهارداشت: از جمله این محصولات می‌توان به چغندرقند اشاره کرد، قیمت این محصول در دنیا کیلویی ۱۰۰ تومان است اما در ایران دولت چغندر را کیلویی ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند.

کلانتری ادامه داد: این امر باعث می‌شود مصرف کننده شکر را گران بخرد و زمین‌های زراعی کشور حالت تناوبی خود را از دست بدهد چراکه الان  باتوجه به سود هنگفتی که تولید  چغندر قند دارد، همه داوطلب کشت این محصول هستند بنابراین این سیاست‌های قیمت گذاری باید اصلاح شود.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه درحال حاضر در ارومیه هر هکتار زمین را برای کشت چغندر قند  ۵ تا ۷ میلیون تومان اجاره می‌کنند، ادامه داد: اگر یک کشاورز گندم خوبی بکارد، کل تولید او ۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در ارومیه فقط زمین خالی را برای کشت چغندر ۷ میلیون تومان اجاره می‌دهند که همه موارد نشان دهنده سیاست‌گذاری‌های نادرست در این زمینه است.

به گفته دبیرکل خانه کشاورز،  چغندرکاری در مناطق غرب کشور به گونه ای در حال ترویج و توسعه است که بهداشت خاک را بهم ریخته و منافع ملی کشور درحال هدر رفتن است.

کلانتری با تاکید بر اینکه سیاست‌های نادرست باید اصلاح شوند، ادامه داد: قیمت چغندر قند در اروپا و آمریکا بدون یارانه کیلویی ۱۰۰ تومان است و ملت ایران با سرانه درآمد ۶ هزار دلار باید شکر را گران‌تر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌هایی بخرند که سرانه درآمدشان بالای ۵۰ هزار دلار است.

وزارت بازرگانی باید احیا شود

وی با اشاره به اینکه عواقب حذف وزارت بازرگانی در این زمینه به خوبی خود را نشان می‌دهد، گفت: درحال حاضر وزارتخانه‌های جهاد وصنعت قیمت‌گذار هستند، این وزارتخانه‌ها نرخ پیشنهادی خود را توجیه می‌کنند و شورای اقتصاد نیز آن‌ها را به تصویب می‌رساند درحالی که کسی نیست با آنان بحث و مقابله کند.

کلانتری گفت: این درحالی است که قبلا ما برای افزایش یک ریالی قیمت محصولات، باید ۱۰۰ تحلیل در  شورای اقتصاد ارائه می‌کردیم تا با آن موافقت می‌شد.

وی افزود: اما الان تمام اطلاعات را وزارتخانه‌های تولیدی می آورند و کسی هم نیست در برابر آنها آمار و اطلاعات داشته باشد ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه هم قبلا منحل شده بود و یکسال است که احیا شده، این موارد از اشتباهات دولت گذشته بوده که باعث شده حقوق مصرف کنندگان تضییع شود.  

وزیراسبق کشاورزی با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی باید احیا شود، در پاسخ به این پرسش که آیا بحث احیای این وزارتخانه در دولت مطرح است؟ افزود:  فکر نمی‌کنم الان بحث آن مطرح باشد اما  مجلس فعلی  و دولت بعدی قطعا یکی از کارهایی که باید انجام بدهند احیای وزارت بازرگانی است.

کد N1443693

وبگردی