آفتاب

چهره ماندگار خوشنویسی: هنر، وجه اشتراک جهانیان است

چهره ماندگار خوشنویسی: هنر، وجه اشتراک جهانیان است

تبریز - ایرنا - رئیس انجمن خوشنویسان ایران و چهره ماندگار خوشنویسی با بیان اینکه تنها چیزی که درباره آن در جهان اختلاف نظر نداریم موضوع هنر است، اظهار کرد: هنر خاصیت معجزه آسای فرا زمانی و فرا مکانی دارد.

استاد غلامحسین امیر خانی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز با بیان اینکه همه ما مشتاق دیدن بهترین آثار هنرمندان در گوشه گوشه جهان هستیم، افزود: در تمام هنرها وحدت وجود دارد و عواطف مردم جهان را به هم پیوند می زند.
وی با بیان اینکه ما به عنوان انسان در باره تنها چیزی که با همدیگر اختلاف نداریم، هنر است، خاطر نشان کرد: هنر یک میراث جهانی بشری است که انسان را به عنوان انسان مخاطب قرار می دهد و چه دستاوردی بالاتر از این که به همین اندازه در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.
رئیس انجمن خوشنویسان کشور با تاکید بر اینکه باید بهای بیشتری به هنر بدهیم و شاهد استمرار برگزاری این جشنواره ها باشیم، افزود: باید بیش از پیش به اخلاق در هنر متمسک شویم.
امیرخانی، با این پرسش که در شرایط امروز چه کنیم که مساله فرهنگ و هنر و در بطن آن اخلاق هنری در جامعه جریان پیدا کند، گفت: هنر نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد بلکه آمیخته با عقل و دانش باشد تا انسان با دیدن اثر هنری بر عقل و دانش اش افزوده شود.
وی، با بیان اینکه هنر وقتی توفیق می یابد که نگاه آدم را عوض کرده و آن را توام با بینش و بصیرت کند،اظهار کرد: حضور اخلاقی توام با عقلانیت موجب می شود که انسان از افق بلندتری بهره مند شده و صاحب تشخیص شود.
امیرخانی با بیان اینکه هنر به گونه ای موضوعات مختلف در عرصه های علم و سیاست را نمایندگی می کند، و متاسفانه ما از امکانات و گنجینه های هنری مان به خوبی استفاده نکرده یم، خاطر نشان کرد: زمینه های پذیرش هنر باید در جامعه فراهم بشود.
وی با بیان اینکه زمانی در تنوع هنری نقش اول را در دنیا داشتیم، افزود: در حدود 150 رشته هنر ملی یکی از دو نقش اول یا دوم دنیا را داشتیم که الان بیشتر آنها از بین رفته و برخی تنها یک استاد کار دارد و جای ما را هند و چین گرفته است.
رئیس انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه امروز باید شاگردان برجسته و ممتاز را تشویق کنیم تا غربی ها آنان را جذب نکنند، اظهار کرد: باید امکانات را برای جوانان فراهم کنیم تا همین جا بمانند که هنر می تواند از عهده این کار برآید.
امیرخانی، انجمن خوشنویسان ایران را یک نهاد ملی و مدنی با عمری 67 ساله توصیف کرد و گفت: امروز 320 شعبه داخلی و 6 شعبه خارجی انجمن در حال فعالیت است که هیچ وزارتخانه ای گستره ای به این حد ندارد.
نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر با یکصد اثر خوشنویسی برگزیده در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث در تبریز آغاز شد و تا هفتم مهر ماه ادامه دارد.
خبرنگار: نعمت مرادپور/ دبیر: محمد رستگار
6132/6183
کد N1443473

وبگردی