آفتاب

خودروهای بی راننده، نبض حمل ونقل را به دست می گیرند

خودروهای بی راننده، نبض حمل ونقل را به دست می گیرند

تهران- ایرنا- پیش بینی می شود با فراگیرشدن سرویس های همسفری آنلاین تا پنج سال دیگر خودروهای بی راننده جاده ها را تسخیر کنند و جای انسان ها را در نقش پرمخاطره راننده بگیرند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی دویچه وله، مدیرعامل سرویس همسفری
'لیفت' که مانند سرویس 'اوبر' با بهره گیری از امکانات موبایل بخش بزرگی از حمل ونقل درون شهری را برعهده دارند و در زمینه تولید خودروهای خودران و بی راننده فعال هستند، می گوید: این جابجایی بسیار زودتر از موعدی که خودروسازان پیش بینی می کنند، رخ خواهد داد.
به گفته جان زیمر، هزینه های ماهانه نگهداری خودروها، مشکل یافتن پارکینگ، تامین سوخت و قطعات یدکی و دیگر معضلات مالکیت خودرو، سبب خواهد شد در آینده نزدیک، یعنی تا کمتر از 10 سال دیگر، عموم افراد قید مالکیت خودرو را بزنند و دل را به دریای خودروهای بی راننده بسپارند.
وی می افزاید: هر روز تعداد بیشتری از افراد به این نتیجه می رسند که زندگی بدون صاحب خودرو بودن آسان تر و کم خرج تر است و وقتی شبکه خودروهای خودران به صحنه بیایند، عصر مالکیت خودروها به پایان خواهد رسید.
زیمر می گوید: در شهرهای بزرگ آمریکا این اتفاق تا سال 2025 رخ خواهد داد؛ به طورکلی فرآیند گذار به عصر خودروهای بی راننده آسان آغاز می شود و پیچیدگی هایش به موازات رشد آن، رخ خواهد داد. سرویس هایی نظیر لیفت و اوبر نیز ابتدا مسافران را در مسیرهای کوتاه درون شهری جابجا خواهند کرد، اما با پیچیده تر شدن تکنولوژی ها و قواعد مرتبط با آنها، این شبکه ها می توانند پیچیده تر شوند و خدماتی ارائه کنند که تصور آن امروز ممکن نیست.

** کلان شهرهای جهان در آستانه تغییری تاریخی
غول های صنعت حمل ونقل، کمپانی هایی هستند که سرویس های آنلاین ارائه می کنند؛ اوبر و ولوو اکنون در پیتسبورگ به طور آزمایشی ارائه سرویس تاکسی های بی راننده را آغاز کرده اند و گوگل و لیفت برنامه های بزرگی برای این عرصه دارند. در واشنگتن پایتخت آمریکا، اتوبوس های بی راننده تحت آزمایش قرار گرفته اند. مرسدس بنز و ایزی مایل نیز در فنلاند، هلند، دوبی و ژاپن فروش خودروهای کاملا خودران را آغاز کرده اند.
گذار به حمل ونقل بی راننده، شهرهای جهان را از اساس دگرگون خواهد کرد، چرا که دیگر خودروهای شخصی که بیهوده و بی مصرف در پارکینگ ها و کنار جاده ها افتاده اند، از صحنه بیرون خواهند رفت. به اعتقاد زیمر، این تحولات فرصتی فراهم خواهد کرد که بافت شهری بار دیگر طراحی شود و سرآغاز تحولی اساسی در زیرساخت های جامعه آمریکا و بسیاری جوامع دیگر خواهد بود.
سرویس های هم سفری و اشتراک حمل ونقل مانند لیفت و اوبر، سرمایه گذاری های میلیارد دلاری در این عرصه کرده و وعده داده اند که از سال آینده با اتومبیل های خودران به مشتریان خود سرویس دهند.
فراگیری خودروهای بی راننده موجب می شود هزینه این سرویس ها تا حدی پایین بیاید که خرید اشتراک ماهانه یا سالانه آنها بسیار به صرفه تر از خرید خودروی شخصی شود. این سرویس ها همه هزینه های جانبی، از جمله سوخت، تعمیرات، پارکینگ و بیمه را تقبل خواهند کرد، زیرا با ریزپرداخت های مشتریان، به سودهای میلیارد دلاری می رسند.
از آنجایی که فراگیری این سرویس ها نیاز به فضای پارکینگ را کم رنگ خواهد کرد، متخصصان پیش بینی می کنند در آینده نزدیک شهرها سبزتر خواهند بود و فضای مازاد زیادی برای امور مهمتری نسبت به حمل ونقل خواهند داشت و این به معنای محیط زیست پاک تر، آلاینده های کمتر و امنیت بالاتر است که همواره در جست وجوی آن بوده ایم.
علمی **1311**1834
خبرنگار: محمدعلی صنایعی ** دبیر: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1443147

وبگردی