آفتاب
اروپا از آمریکا و کانادا خواست پناه‌جوی بیشتری بپذیرند؛

۶۰ میلیون پناه‌جو به دنبال وطن جدید/تقویت جنش‌های ضد مهاجرت

۶۰ میلیون پناه‌جو به دنبال وطن جدید/تقویت جنش‌های ضد مهاجرت

دیمیتریس آورامپولوس کمیسر مهاجرت اروپا گفت:بیش از ۶۰ میلیون نفر در جهان به دنبال پناهندگی هستند و مسئولان آمریکایی و کانادایی باید تعداد بیشتری از این پناه‌جویان را در کشورهای خود بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال‌استریت ژورنال، این مقام ارشد اروپایی با اشاره به جمع شدن رهبران جهان در نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، بیان کرد که اتحادیه اروپا با توجه به شکل‌گیری جنبش‌های پوپولیسم و بیگانه‌ستیزی در کشورهای عضو این اتحادیه، از کانادا و ایالات‌متحده انتظار دارد که پناه‌جویان بیشتری را در کشورهای خود پذیرا باشند.

دیمیتریس آورامپولوس در مصاحبه‌ای پیش از شرکت در اجلاس پناهندگان و مهاجران در سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دنبال مهاجرت و کسب پناهندگی هستند و بحران پناهندگی و مهاجران در سراسر دنیا وجود دارد. وی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا در این خصوص اقدامات فراوانی انجام داده و هم‌اینک نوبت آمریکا و کانادا است که وظایف خود در این زمینه را به انجام برسانند.»

این کمیسر سازمان ملل که از دیپلمات‌های سابق یونانی در سازمان ملل متحد است در ادامه گفت: «سازمان ملل نه‌تنها از آمریکا و کانادا بلکه از دیگر کشورهای بزرگ در قاره آمریکا انتظار دارد که فعالیت بیشتری در این خصوص از خود نشان داده و تعداد بیشتری از پناه‌جویان را پذیرا باشند.»

وی با اشاره به تبدیل‌شدن مهاجران به‌عنوان یکی از موضوعات پربحث در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «امیدوارم بعد از برگزار شدن انتخابات و مشخص شدن رییس‌جمهور جدید ایالات‌متحده همکاری این کشور با سازمان ملل برای پذیرفتن تعداد بیشتری از پناه‌جویان بیشتر شود. دولت اوباما در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد پناهندگان به ۳۰ درصد در سال مالی ۲۰۱۷ است که در ماه اکتبر آغاز می‌شود؛ بااین‌حال این موضوع اختلافات شدیدی را در کمپین‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا به وجود آورده است. درحالی‌که هیلاری کلینتون خواهان پذیرش تعداد بیشتری از پناه‌جویان سوری در این کشور است، دونالد ترامپ هنوز بر سر حرف خود درباره نپذیرفتن مسلمانان در آمریکا پابرجا باقی‌مانده است.»

اتحادیه اروپا سال گذشته در تلاش برای مقابله با بیش از یک‌میلیون نفر مهاجری بود که بیشتر آن‌ها از جنگ داخلی در سوریه فرار کرده و پس از عبور از مدیترانه از طریق ترکیه، به جزایر یونانی نزدیک این کشور و همچنین به اتحادیه اروپا واردشده بودند.

این کمیسر سازمان ملل متحد در ادامه خاطرنشان کرد: «برخی از اعضای این اتحادیه چنین تجربه‌ای را داشتند اما بیشتر آن‌ها تاکنون چنین پدیده‌ای را تجربه نکرده بودند. حالا درس‌هایی که باید فراگرفته شود، آموخته‌شده است. اروپاییان برای بهتر شدن وضعیت مرزها تصمیم گرفته‌اند از گاردهای ساحلی و مأموران مرزی بهتری بهره بگیرند.»

وی گفت که اتحادیه اروپا از سیستم غربالگری و چک کردن هویت افراد در ورود و خروج از حوزه قلمروی سرزمینی خود که در مرزهای ایالات‌متحده مورداستفاده قرار می‌گیرد درس گرفته است و این مسئله را می‌خواهد در داخل مرزهای اتحادیه اروپا استفاده و سیستم مشابهی را در سطح اتحادیه اروپایی پیاده کند. تمرکز اتحادیه اروپا بر روی حفاظت مرزها به یکی از تغییرات به وجود آمده در سیاست‌های این کشور تبدیل‌شده است بااین‌حال تنها پاسخ به این موج مهاجرت، ایجاد سهمیه‌هایی برای کشورهای اروپایی برای پذیرش پناهندگان بوده است.

آورامپولوس دراین‌باره گفته است: «سیاست سهمیه‌بندی و توزیع مهاجران در کشورهای اروپایی تاکنون نتایج بسیار ضعیفی داشته است، از بین ۱۶۰ هزار پناه‌جویی که اتحادیه اروپا سال گذشته موافقت کرد آن‌ها را از ایتالیا و یونان جابه‌جا کند، تنها ۴ هزار و ۷۰۰ نفر جابه‌جاشده‌اند. افزایش احساسات ضد مهاجرین و موفقیت بسیاری از احزاب پوپولیست در انتخابات‌های مختلف فشارهای مضاعفی را بر دولت‌ها به وجود آورده است که مهاجران کمتری را پذیرا باشند.

کد N1442565

وبگردی