آفتاب
رئیس پلیس راهور سمنان:

کاهش نقش عامل انسانی در سوانح رانندگی نیازمند فرهنگسازی است

کاهش نقش عامل انسانی در سوانح رانندگی نیازمند فرهنگسازی است

سمنان- ایرنا- رئیس پلیس راهور استان سمنان با اشاره به اینکه عامل انسانی اصلی ترین دلیل سوانح رانندگی در جامعه است، گفت: باید با فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین و مقررات، نقش عامل انسانی در تصادفات کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ رحیم ساعد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رانندگی در جامعه باید به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل شود تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیز به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی، همواره مورد توجه شهروندان و اجرای این قوانین در نگاه آنان ضروری باشد.
وی با اشاره به نظر برخی صاحب نظران در کشور مبنی بر لزوم سخت گیری های بیشتر در مراحل صدور گواهینامه رانندگی، گفت: در سال های اخیر اجرای مراحل صدور گواهینامه مکانیزه و سراسری شده است و سخت گیری های لازم انجام می شود و برای متقاضیان با طی مراحل مختلف و با نظارت های دقیق، گواهینامه صادر می شود.
وی به آموزش های متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متقاضیان در چند مرحله آموزش های تئوری و فنی را فرامی گیرند و قوانین مربوط به صدور گواهینامه نیز به صورت کشوری اجرایی می شود.
رئیس پلیس راهور استان سمنان با تاکید بر اینکه مراحل صدور گواهینامه برابر مصوبه دولت و به طور سراسری و کشوری اجرا می شود، افزود: قوانین و مقررات رانندگی باید از طریق رسانه ها نیز به طور دائم برای شهروندان بازگو و برای رانندگان یادآوری شود.
وی با اشاره به اینکه رانندگی مطلوب به تجربه در کنار رعایت قوانین و مقررات نیاز دارد، گفت: شهروندان به ویژه باید در زمان اوج خستگی از رانندگی پرهیزکنند و هنگام رانندگی از خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه خودداری کنند.
وی رعایت دقیق برخی موارد مانند رعایت سرعت مطمئنه، استفاده رانندگان از کمربند ایمنی، رعایت فاصله طولی و توجه به جلو از سوی رانندگان را در کاهش تصادفات و سوانح بسیار موثر عنوان و اضافه کرد: رعایت این موارد باعث افزایش توان رانندگان در کنترل وسایل نقلیه و در نتیجه، کاهش سوانح می شود.
سرهنگ ساعد با اشاره به اهمیت نقش آموزش برای ارتقای فرهنگ رانندگی گفت: نیروی انتظامی در حال حاضر آموزش به افراد جامعه را از مهدهای کودک آغاز می کند و در استان سمنان نیز با همکاری آموزش و پرورش 90 هزار نونهال و دانش آموز در استان، آموزش های ترافیکی را فرامی گیرند.
وی به وجود هشت شهرک ترافیکی در شهرستان های استان سمنان اشاره کرد و افزود: مباحث آموزشی ترافیک در این شهرک ها برای نونهالان از طریق علائم و خودروهای شارژی با الگوسازی در فضایی امن ارایه می شود.
وی یادآور شد: در مدت زمان اجرای طرح تابستانه پلیس از پانزدهم تیر 95 تاکنون تلفات سوانح رانندگی درون شهری در استان سمنان 33 درصد کاهش و سوانح جرحی و خسارتی نیز کاهش محسوس داشته است.
رئیس پلیس راهور استان سمنان، مهمترین چالش کنونی معابر درون شهری این استان را ورود خودروهای سنگین به معابر درون شهر دانست و گفت: ایجاد پایانه خودروهای سنگین باید به طور جدی در دستور کار شهرداری ها و ادارات حمل و نقل و پایانه ها قرار بگیرد و رانندگان خودروهای سنگین نیز باید توجه جدی به این مساله داشته باشند.
وی با بیان اینکه در بین شهرهای استان سمنان فقط سمنان دارای توقفگاه ویژه خودروهای سنگین در خارج از شهر است، گفت: با توجه به رایگان بودن استفاده از این توقفگاه نیز رانندگان خودروهای سنگین از این جایگاه استفاده نمی کنند و این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد.
وی به ادامه اجرای طرح انضباط اجتماعی از سوی پلیس راهور استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگسازی و جلوگیری از توقف خودروها در پیاده روها به طور جدی در اجرای این طرح مدنظر بوده و نصب مانع های فلزی رنگی برای ممانعت ورود خودروها به پیاده روها و همچنین ایجاد دوربرگردان در انتهای بلوارها در شهر سمنان در مسیر میدان امام حسین(ع) تا امام رضا(ع) بخشی از اقدام های مرتبط با اجرای طرح انضباط اجتماعی بوده است.
رئیس پلیس راهور استان سمنان از همکاری مطلوب شهرداریها و بخش های مختلف در اجرای مصوبات شورای ترافیک در این استان قدردانی کرد و اجرای انضباط اجتماعی و کاهش حوادث را نیازمند همکاری هرچه بیشتر شهروندان دانست.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
کد N1442531

وبگردی