آفتاب
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

لزوم زراعت چوب در سطح اراضی شمال/ واردات چوب استاندارد شود

لزوم زراعت چوب در سطح اراضی شمال/ واردات چوب استاندارد شود

نکا - رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اقتصاد پویا کشاورزان و همچنین کاهش نابسامانی جنگل ها، زراعت چوب درسطح جنگل های شمال کشور هدفمند دردستور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد شاعری عصر یکشنبه در جلسه بررسی امور جنگل های شرق مازندران که در فرمانداری نکا برگزارشد، با اشاره به سوء برداشت های اقتصادی از جنگل های شمال کشور اظهار داشت : بهره برداری از جنگل های شمال طی چند دهه اخیر با روند نابه سامان افزایش و همچنان ادامه پیدا کرده است چرا که  تنها با نگاه اقتصادی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار گردشگری روند نابه سامانی را در این حوزه ایجاد کردند.

وی از جنگل های شمال به عنوان میراث طبیعی این استان یاد کرد که باید در جهت  توسعه پایدار و کشاورزی پایدار و همچنین استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل آن تلاش شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخروبه شدن ۶۰۰ هزار هکتار جنگل های شمال کشور تصریح کرد: بهره وری از چوب درختان جنگلی و همچنین نبود مدیریت توسعه گردشگری و به تدریج با جنگل خواری های سده گذشته مخروبه شدن ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل های شمال کشور را به جای گذاشت.

به گفته شاعری دولت در جهت توسعه پایدار مراتع جنگلی از طرح های گردشگری و اکوتوریسمی حمایت می کند لذا در این راستا با طرح برنامه های مدون برای مراتع جنگلی به دنبال مدیریت پایدار جنگل ها هستیم.

وی نبود مدیریت درست و اصولی طی سال های اخیر بر روی منابع طبیعی را از جمله دلایل نابه سامانی جنگل ها و سیلاب ها در حوزه شرق مازندران برشمرد.

این مسئول بیان کرد: جنگل های شمال به دلیل رشد نا به سامان بهره برداری های صنعتی و در پی آن جاری شدن سیلاب ها از کیفیت اولیه مراتع طبیعی استان کاسته شده که با ادامه همین روند در آینده شاهد اتفاقات جبران ناپذیری در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی خواهیم بود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دنبال این هستیم با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل با فرمول ۲۰ درصد بهره برداری از جنگل های شمال را تا سال آینده کاهش دهیم چرا که در برنامه ششم کاهش ۲۰ درصدی بهره برداری از جنگل های شمال مورد توجه و در اولویت قرار گرفته است

شاعری بهره وری مناسب از جنگل در حوزه گردشگری و اکو توریسمی را راه حل جایگزین بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال کشور دانست و همچنین افزود: طرح آبخیز داری به عنوان گام دوم و اولویت دار در حفظ منابع طبیعی در دستور کار قرار می گیرد و در همین حوزه سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره پیش بینی شده است لذا باید در حوزه مدیریت منابع آب با برنامه ریزی مدون از پیش تعیین شده به این بخش سامان بخشیم.

این مسئول ادامه داد: با احیای منابع آب و طرح های آبخیزداری باید به درستی از این منابع استفاده شود و با عملیاتی شدن طرح های توسعه ای منابع آبخیزداری به عنوان پایلوت در کشور شناخته شویم.

وی گفت: از منابع آبخیز داری استان مازندران تنها ۱۰ درصد احیا و مورد استفاده قرار گرفته است و مابقی  به حال خود رها شده که باید در این راستا هم گام های موثری از جانب مسئولین ذی ربط برداشته شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح واردات چوب در سطح کشور اظهار داشت: در حوزه بهره وری از جنگل باید به سمت زراعت چوب در سطح شمال کشور قدم برداریم و برعکس مخالفت با واردات برنج این بار موافق واردات چوب هستیم در واقع باید تا حد نیاز و استاندارد واردات چوب و منابع چوبی در عرصه های جنگل های غیر طبیعی برداشت شود .

شاعری افزود: با توجه به اینکه جنگل کاری به صورت دست کاشت به صرفه تر از باغداری و کشاورزی است تامین منابع چوبی اگر از جنگل های دست کاشت غیر طبیعی صورت گیرد قطعا شاهد تلفات کمتری در سطح جنگل های طبیعی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: سه نقطه جنگلی در قرمرض،کوهسارکنده و استخرپشت جهت احیای مناطق جنگلی ، بهره وری گردشگری و اکو توریسمی با اجرای  طرحی مدون توسعه در دستور کار قرار می گیرد همچنین رستم کلا ، کلت به صورت نقطه مشترک، پارک ملت بهشهر و عباس آباد که از پدیده های طبیعی شرق مازندران به شمار می آید باید با طرا حی برنامه توسعه پایدار تعیین تکلیف شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره برداری بی رویه از جنگل های شمال توسط مافیای چوب بیان کرد: بهترین جنگل های شرق مازندران به دلیل ضعف مدیریتی برخی از مسئولین و مافیای جنگل های شمال زخمی شده است لذا باید برای برون رفت از این معضل مدیریت خردمندانه در این حوزه صورت گیرد.

این مسئول متذکر شد: در حوزه مدیریت مراتع نباید از مردم بترسیم بلکه باید در تمامی امور به مردم اعتماد داشته باشیم چرا که مردم به عنوان بهترین جنگلبانان و محیطبانان هستند.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال وضع دولت خوب است لذا پیمانکار باید تا حدالامکان با اجرای برنامه ها دولت را بدهکار خود قرار دهد همچنین دولت ساختار مناسبی برای آبخیزداری و منابع طبیعی بدهد چرا که منابع پایه باید یک جا قوی شود.

شاعری با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در حوزه جنگل ها متذکر شد: طبق بیانان مقام معظم رهبری باید ضمن حفظ جنگل از تخریب این سرمایه های طبیعی جلوگیری کنیم لذا اگر تابع ولایت فقیه هستیم باید در میدان عمل هم مصمم و در برنامه ششم نیز طرح های منابع طبیعی را عملیاتی کنیم.

کد N1442087

وبگردی