آفتاب
معاون امو جنگل سازمان جنگل ها:

عرصه های جنگلی شمال کشور نیازمند اجرای طرح آبخیز داری هستند

عرصه های جنگلی شمال کشور نیازمند اجرای طرح آبخیز داری هستند

نکا- معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بااشاره به احیای عرصه های جنگلی مازندران، اجرای طرح آبخیزداری وایجاد آبخوان ها را راه نجات مراتع جنگلی از بلایای طبیعی برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی نوبخت عصر یکشنبه در جلسه بررسی امور جنگل های شرق مازندران که در فرمانداری نکا برگزار شد، با اشاره به احیای منابع آبخیزداری اظهار داشت: یک میلیون و ۹۳۴ هزار هکتار عرصه جنگلی در سطح شمال کشور وجود داردکه در این حوزه نیازمند طرح آبخیزداری و ایجاد آبخوان مناسب هستند چرا که از این رو جنگل را از خطرات احتمالی طبیعی همچون رانش و سیلاب ها نجات می دهند.

وی افزود: هر هکتار از جنگل های کشور سالیانه دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب ذخیره سازی می کند این امر در حالی است که جنگل های شمال سالانه دو میلیارد و ۹۰۱ میلیون متر مکعب منابع

آبی را درون خود ذخیره می کنند که به تبع می توان از این ظرفیت در جهت احیای منابع طبیعی و آب استفاده کرد.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه باید مهاجرت اکولوژی به سمت آب داشته باشیم تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی کشور در حال حاضر با مشکلات عدیده ای در حوزه مهاجرت به استان های آب خیز مواجه هستیم چرا که در فلات های مرکزی جهرم با حفاری ۴۶۰ متر و در شهریار با حفاری ۳۰۰ متری به منابع آبی می رسیم در صورتی که در مازندران علارقم فراهم بودن امکانات و منابع آبی به درستی از این ظرفیت استفاده نمی شود .

به گفته نوبخت نیمی از تمدن ایرانی در قسمت شمالی و جنوبی البرز وجود دارد که متاسفانه در پی ضعف مسئولین نسبت به حفظ عرصه منابع طبیعی و پوشش جلگه ای بی توجهی شده است لذا باید در این راستا با همتی مضاعف عملیاتی وارد میدان شویم.

این مسئول بیان کرد: کشورهای پیشرفته در بحث مونو اکسید کربن طبق متود های خاصی که در اختیارشان قرار گرفته است به خوبی در حوزه حفظ مراتع و پوشش های جلگه ای جنگلی موفق واقع شدند همچنین در شمال کشور نیز برای انتقال این نعمت خدادادی به نسل های آینده باید از متودهای مدرن و کارآمد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم کار در منابع طبیعی بسیار زیاد است برای ایجاد پارک های جنگلی در شرق مازندران موارد ارائه شده باید سیکل اداری را طی کرده و در قالب یک طرح پیرامون حفظ مراتع جنگلی ارائه شود.

گفتنی است در پایان این نشست با بازدید میدانی معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران شرق مازندران از پارک مهربان رود نکا، رستمکلا و بهشهر با طرح پارک مهربان رود به عنوان پارک طبیعت شرق مازندران موافقت شد.

کد N1442080

وبگردی