آفتاب

احیای اراضی خوزستان منجر به افزایش 10 میلیون تنی محصولات کشاورزی شد

احیای اراضی خوزستان منجر به افزایش 10 میلیون تنی محصولات کشاورزی شد

مدیرعامل جهاد نصر ازافزایش 10 میلیون تنی محصولات کشاورزی استان خوزستان و درآمد دوهزار و 100 میلیارد تومان برای کشاورزان به همراه ایجاد 300هزار شغل جدید در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یدالله شمایلی مدیرعامل جهاد نصر در بیست و هشتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، بیان داشت: طرح احیای اراضی استان خوزستان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ کشاورزی است که با مجوز مقام معظم رهبری یک و نیم میلیارد دلار بودجه برای این طرح اختصاص داده شد که اکنون 700 میلیون دلار آن پرداخت شده است و امروز نیز وزیر جهاد کشاورزی درخواست 200 میلیون دلار دیگر را ارائه داده است.

او افزود: نتیجه احیای اراضی خوزستان موجب افزایش 10 میلیون تنی اراضی کشاورزی در این استان شده است. البته نظام بهره‌برداری الگوی کشت، آموزش، ترویج و بازار نیز باید برای این میزان افزایش تولید مهیا شود.

مدیرعامل جهاد نصر با اشاره به اینکه در فاز اول طرح احیای اراضی خوزستان 312 هزار هکتار از اراضی احیا خواهد شد، بیان داشت: تاکنون 213هزار هکتار یعنی 69 درصد آن انجام شده و تا سال 96 این فاز به پایان خواهد رسید. در فاز دوم با مشکل آب مواجه بودیم که این موضوع حل شده است.

مدیرعامل جهاد نصر با اشاره به استقرار چهار سایت پرورش ماهی در قفس در دریای خزر و دو پایگاه در سواحل جنوبی قشم و بوشهر بیان داشت: سازمان شیلات برای تولید 200 هزار تن ماهی در قفس برنامه‌ریزی دارد که 60 هزار تن از این رقم را جهاد نصر برعهده گرفته است و طی یک برنامه 10 ساله 10هزار تن ماهی خاوریاری و صد تن خاوریار به همراه میگو تولید خواهیم کرد. هرچند هنوز زیرساخت‌های این کار در کشور و سواحل به وجود نیامده اما به عنوان یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی به این موضوع ورود کرده‌ایم. نصب قفس‌ها در دریای خزر، قشم و بوشهر ظرفیت 3500 تن تولید ماهی را منجر شده است و برای انتقال تکنولوژی این کار با نروژی‌ها دو قرارداد بسته‌ایم.

مدیرعامل جهاد نصر در ادامه در خصوص استفاده از ظرفیت سدهای غربی کشور بیان داشت: با مجوزهای اخذ شده قرار است تا قفس پرورش ماهی در این سدها نصب و ذخیر‌ه‌سازی شود. همچنین برای نخستین بار جهاد نصر در استان گلستان و سه سایت در خوزستان پرورش ماهیان خاوری را آغاز کرده است. با تجربه‌ترین مدیران آب و خاک کشور اکنون در طرح احیای اراضی خوزستان در حال فعالیت هستند.

کد N1442014

وبگردی