آفتاب
قائم مقام وزیر کشور عنوان کرد:

عقب ماندگی از سند چشم انداز توسعه/شاخص های اجتماعی وضع خوبی ندارد

عقب ماندگی از سند چشم انداز توسعه/شاخص های اجتماعی وضع خوبی ندارد

همدان - قائم مقام وزیر کشور بابیان اینکه مدیران باید عقب‌ماندگی‌های ایجاد شده در چشم‌انداز توسعه کشور را جبران کنند، گفت: کشور در برخی شاخص‌های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی ظهر یکشنبه در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه ۳۱ شهریور سال ۵۹ دشمن با تمام قوا به ایران حمله کرد ولی از قبل در غرب خرابکاری‌هایی داشت، گفت: دشمن در شهریور ماه ۵۹ جنگ نابرابری را از طریق زمین و هوا علیه ایران آغاز و با تمام قوا از زمین و آسمان و دریا به کشور تجاوز کرد.

وی با بیان اینکه دشمن در روزهای نخست هزاران کیلومترمربع از خاک کشور را به تصرف خود درآورد و بسیاری از مراکز امنیتی و صنعتی ایران را از بین برد، اظهارداشت: دشمن تمام امکانات خود را به کار گرفت و جهان به صدام کمک کرد تا جنگ آغاز شد.

مقیمی با اشاره به اینکه دشمن فکر می‌کرد می‌تواند انقلاب اسلامی را در نطفه خفه کرده و انقلاب را از بین ببرد، عنوان کرد: دشمن مدعی بود ۳ روزه کار ایران را یکسره خواهد کرد.

مردم با رهبری امام دشمن را از خاک ایران بیرون کردند

قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه مردم ایران تازه از انقلاب فارغ شده بودند و باید خود را برای جبران عقب‌ماندگی‌های کشور آماده می‌کردند، گفت: مردم که با رهبری امام وارد عرصه شده بودند دشمن را از خاک ایران بیرون کردند.

وی با اشاره به اینکه جنگ با پذیرش قطعنامه به پایان رسید و بازسازی کشور با کمک مردم و به کارگیری توان داخلی انجام شد، عنوان کرد: درآن زمان هزارمیلیارد دلار به شهرها و روستاها خسارت وارد شد اما بدون اینکه از کمک خارجی استفاده شود بازسازی انجام شد و در مقاطع دیگر نیز دولت‌ها با منابع و اعتبارات موجود نسبت به بازساری کشور اقدام  کردند.

ایران باید قدرت علمی، نظامی و اقتصادی منطقه شود

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه وقتی سند چشم‌انداز در کشور تهیه و تایید شد و همه کشور خود را آماده کردند تا این سند اجرایی شود، عنوان کرد: تا سال ۱۴۰۴ زمان باقی است تا در منطقه خود را به عنوان قدرت علمی، نظامی و اقتصادی مطرح کنیم و این درحالی است که دیگر قدرت‌های بزرگ منطقه نیز در تلاش و فعالیت هستند و نباید لحظه‌ای از تلاش دست برداشت.

مقیمی با بیان اینکه به سایر کشورهای منطقه کمک می شود اما نسبت به ایران نه تنها کمکی نیست بلکه محدودیت نیز ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: دولت تمام تلاش خود را برای اجرای چشم‌انداز ۲۰ ساله به کار گرفته ولی محدودیت‌هایی نیز دارد.

دشمنان هیچوقت نمی‌خواهند ایران در منطقه حرف اول را بزند و همیشه در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنندوی با بیان اینکه دشمنان هیچوقت نمی‌خواهند ایران در منطقه حرف اول را بزند و همیشه در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند، گفت: هر زمان درباره توسعه و پیشرفت کشور، برجام، اقتصاد و مسائل فرهنگی صحبت می‌کنیم به مبانی پایه‌ای کشور از جمله حرکت در مسیر سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری و اجرای سند چشم‌انداز معتقد هستیم.

قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه براساس سند چشم‌انداز باید سالانه ۸ درصد رشد ایجاد می‌شد که در برخی سال‌ها موفق بوده و در برخی سال‌ها این موفقیت کسب نشد، گفت: باید کار کرده و هر دولت باید خود را به سند چشم‌انداز نزدیک کند.

مقیمی با اشاره به اینکه هر دولتی به سند چشم‌انداز نزدیک شود عملکرد وی قابل دفاع است اما هر چه دور باشد عملکردش قابل دفاع نخواهد بود، رشد اقتصادی کشور را ۴.۴ درصد ذکر کرد و با بیان اینکه تا رسیدن به هدف ۳.۶ درصد باقی است، گفت: باید به رشد ۸ درصدی برسیم.

وی سند چشم‌انداز را سند هدف و برنامه کشور ذکر کرد و با بیان اینکه در قسمت‌هایی که به آن عمل شده آثارش باقی می‌ماند، گفت: باید برای بخش‌های عملی نشده تلاش بیشتری صورت گیرد.

قائم مقام وزیر کشور  با تاکید بر اینکه مدیران باید تکلیف را اجرا و عقب‌ماندگی‌های ایجاد شده در چشم‌انداز را جبران کنند، گفت: عمل به تکلیف نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است و باید سرمایه‌گذاری چند برابری انجام شود.

برخی موانع از طریق رسیدن به برجام برطرف می شود

وی با بیان اینکه بخشی از این مسئله به برجام ربط داشت که دولت در این زمینه اقداماتی انجام داده و برخی موانع از طریق رسیدن به برجام برطرف می شود، گفت: در گذشته در تعیین مشتری، قیمت، میزان فروش و نوع خرید در قبال نفت اختیاری از سوی ایران وجود نداشت و کشورهای مقابل اختیار را داشتند اما ۲.۵ میلیون بشکه نفت به هر قیمت و میزانی و به هر کشوری صادر می‌شود.

به اهدافی که از ابتدا دنبال آن بودیم نرسیدیم ولی اهدافی که در برجام آمده ما را در حل مشکلات اقتصادی کمک می‌کند مقیمی با بیان اینکه به اهدافی که از ابتدا دنبال آن بودیم نرسیدیم ولی اهدافی که در برجام آمده ما را در حل مشکلات اقتصادی کمک می‌کند، گفت: دولت باید از فرصت پیش آمده استفاده و شرایط را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مهیا کند تا رشد ۸ درصدی محقق شود.

وی با بیان اینکه دولت رسیدن به رشد ۵ درصدی را برای سال جاری هدف قرار داده است، بیان کرد: استان‌ها باید زمینه را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کرده و به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بها دهند و امنیت آنها را برقرار کنند چراکه این امر رسیدن به رشد هشت درصدی را ممکن می کند.

وی با اشاره به اینکه نباید حرف‌هایی زد که در گذشته سبب ایجاد رشد منفی ۶ درصد شد، گفت: باید حرف‌هایی زده شود که سبب کاهش تورم ۴۰ درصدی، درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم شود.

اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان گفتمان در جامعه نهادینه کنیم

قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان گفتمان در جامعه نهادینه کنیم، بیان کرد: امروز همه تلاش دولت این است که سیاست‌ها و احکام اقتصاد مقاومتی در کشور پیاده و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی برداشته شده که نمونه آن تفویض اختیارات وزارتخانه به استان‌هاست و با توجه به این شرایط باید قدم‌های محکمی در استانها برداشته شود، گفت: زمینه برای جهش و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در همین خصوص دولت برای تمامی استان‌ها یک وزیر یا معاون رئیس جمهور را به عنوان پشتیبان معرفی کرده است، عزم و اراده دولت و مدیرانی دولتی و به کارگیری تمام امکانات را لازمه موفقیت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بخشی از امکانات توسط برجام تامین شده و بخشی نیز باید توسط خود مدیران تامین شود.

کشور در برخی شاخص‌های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد

مقیمی درباره آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی کشور نیز با بیان اینکه در برخی شاخص‌های اجتماعی وضعیت خوبی نداریم، گفت: این مشکلات با عملکرد و مدیریت ضعیف ایجاد شده است.

وی با اشاره به گزارش وزارت کشور از وضعیت اجتماعی کشور به مجلس و بیان اینکه برای تهیه این گزارش بیش از یک سال زمان صرف شده است، گفت: در پی تهیه این گزارش اقداماتی در زمینه طلاق، مباحث اخلاقی، حاشیه نشینی و موادمخدر در استان‌ها انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور با اعلام اینکه ۱۰ آبان ماه امسال نیز گزارشی درباره اقدامات دستگاه‌ها در ۴ محور باید ارائه شود، گفت: اقدامات اثرگذاری بایدتوسط دستگاه‌ها انجام شود تا شاهد رشد منفی آسیب‌های اجتماعی باشیم.

وی همچنین به انتخابات اسفندماه گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه انتخابات با توجه به سه موضوع حق‌الناس بودن رای مردم، اجرای مرقانون و بی‌طرفی در انتخابات انجام شد و تمام تلاش برای این موضوع به کار گرفته شد، گفت: شمار زیادی در انتخابات حاضر شدند و در تبلیغات انتخاباتی هزاران جلسه در نقاط عشایری، روستایی، شهرهای کوچک و بزرگ و کلانشهرها برگزار و از این تعداد تنها ۹ جلسه در کشور به هم خورد و این رویداد بزرگ‌ترین موفقیت ما در پیاده‌ کردن مردم‌سالاری دینی بود.

مقیمی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی و سیاسی بسیار وسیعی در فضایی آرام ایجاد شد، گفت: انتخابات نیز تمام شد و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز معتقد بودند برنده شدند و در نهایت ترکیب مجلس مورد خواست مردم بود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید در زمینه تامین امکانات و تجهیزات برگزاری انتخابات همکاری کنند، ابراز امیدواری کرد: انتخابات بعدی نیز با همین شیوه و روش انجام و ضمن رعایت قانون، بی‌طرف عمل کرده و رای مردم را حق‌الناس بدانیم.

کد N1442012

وبگردی