آفتاب

پرتاب موفقیت‌آمیز اولین آزمایشگاه فضایی چینی‌ها به فضا

پرتاب موفقیت‌آمیز اولین آزمایشگاه فضایی چینی‌ها به فضا

همشهری آنلاین: برنامه فضایی چین قدمی دیگر به جلو برداشت و توانست دومین آزمایشگاه فضایی آزمایشی خود به نام تیانگانگ ۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کند.

براساس گزارش نيچر، اگرچه تيانگانگ 2 تنها يك مدل كوچك از نسخه اصلي، با طولي برابر 10 متر و وزني برابر 8.6 تن دارد، از عملكردي مشابه با ايستگاه فضايي برخوردار است، البته در ابعادي مينياتوري و به چين كمك خواهد كرد تا خود را براي ايجاد و استقرار ايستگاهي بزرگتر و دائمي در فضا، در سال 2022 آماده كند.

به گفته براين ويدن تحليلگر مسائل فضايي،‌تيانگانگ 2 به خودي خود دستاورد چندان بزرگي نيست، اما قدمي مهم در مسير ايجاد ايستگاه فضايي چيني‌ها در اوايل دهه 2020 به شمار مي‌رود.

پرتاب اين مدل  از مركز پرتاب ماهواره‌اي جيوكوآن در صحراي كوبي چين و با استفاده از يك راكت لانگ مارچ 2F T2 انجام گرفته‌است. درحدود 10 دقيقه پس از پرتاب و پس از رسيدن به ارتفاع مداري، اتاقك از راكت جدا شد. زماني كه برخي از آزمون‌هاي اوليه مدل به پايان رسيد، اين ايستگاه كوچك بدون سرنشين خود را به ارتفاع 393 كيلومتري، يعني ارتفاعي تقريبا برابر با ارتفاع ايستگاه فضايي بين‌المللي رساند تا براي دو سال آينده در اين ارتفاع تثبيت شود.

پس از آن در اواسط ماه اكتبر ايستگاه اولين سرنشينان خود را پذيرا خواهد بود، دو فضانورد چيني با كمك فضاپيماي پنژو-11 به اين ايستگاه متصل خواهند شد و براي 30 روز در اين ايستگاه به آزمايش و مطالعه خواهند پرداخت و تجهيزات و تاسيسات آن را مورد بررسي قرار خواهند‌داد.

يكي از چالش‌هاي سرنشينان اين ايستگاه كوچك، كار كردن در فضايي بسيار محدود خواهد‌بود،‌ زيرا به گفته شينهوا اگرچه نام اين ايستگاه به زبان چيني به معني كاخ بهشتي است، اما ابعاد آن به سختي با ابعاد يك كاخ برابري مي‌كند.

آزمايش‌هاي انجام گرفته در اين آزمايشگاه كوچك در حوزه پزشكي، فيزيك فضايي، نظارت اتمسفري، كشت و زرع و توفان‌هاي خورشيدي خواهد‌بود. اين ايستگاه به ساعتي اتمي نيز مجهز است تا از آن براي بررسي نوسانات در خلاء استفاده شود.

به گزارش شينهوا تعداد آزمايش‌هاي برنامه‌ريزي شده براي تيانگانگ 2 بالاتر از تمامي ماموريت‌هاي سرنشين‌دار فضايي در جهان خواهد بود. مدل اوليه اين ايستگاه، تيانگانگ 1 در حدود پنج سال پيش پرتاب شد و بيشتر در راستاي بررسي مكانيزم اتصال و فرايند‌هاي عملياتي مورد استفاده قرار گرفت.

اولين محموله باري چين به همراه فضاپيماي باري اين كشور، تيانژو-1 در ماه آوريل سال 2017 به تيانگانگ-2 متصل خواهد شد. پس از دو سال اين ايستگاه غير فعال خواهد شد و در نقطه‌اي از اقيانوس آرام سقوط خواهد كرد تا ايستگاه فضايي ديگري اين‌بار براي 10 سال در مدار زمين قرار گيرد.

کد N1441867

وبگردی