آفتاب
قطب الدین صادقی:

هفته فرهنگی کردستان در انزلی باعث معرفی فرهنگ استان به تمام ایران شد

هفته فرهنگی کردستان در انزلی باعث معرفی فرهنگ استان به تمام ایران شد

سنندج- ایرنا- استاد هنرهای نمایشی ایران با اشاره به دستاوردهای هفته فرهنگی کردستان در انزلی گفت: برگزاری هفته فرهنگی کردستان در انزلی، باعث معرفی فرهنگ این استان به تمام ایران شد.

قطب الدین صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برگزاری همایش های فرهنگی می توان تصور کاذب روزنامه ای و شبه سیاسی در مورد اقوام مختلف کشور را تغییر دهد.
وی گفت: برگزاری هفته های فرهنگی در استان های مختلف کشور می تواند زمینه را برای تغییر نگرش افراد در مورد اقوام و مقابله با تصور کاذب روزنامه ای و شبه سیاسی فراهم کند.
وی اضافه کرد: فرهنگ، نمادهای قومی و فولکلوری هر منطقه تنها با برپایی همایش های مختلف در بین دیگر ملت ها شناخته شده و می تواند گسترش پیدا کند.
او با اشاره به اینکه کردستان از نظر داشته های طبیعی غنی ترین منطقه کشور است و جغرافیای طبیعی تنها معرف آن نیست اظهار کرد: لازم است برای شناسایی قابلیت های دیگر این استان بویژه در زمینه فرهنگ و مسایل اجتماعی، همایش های فرهنگی در طول سال برگزار شود.
وی افزود: ویژگی های فرهنگی کردستان از جمله زبان کُردی از جمله زبان های کهن با قدمت چند هزار ساله ایران و یکی از افتخارها ایران اسلامی است.
به گفته وی در کنار زبان کُردی، معماری این استان هم در ایران کم نظیر بوده و با توجه به ویژگی های جغرافیایی به بهترین شکل ممکن فضای زیستی خود را تامین کرده و بدون بهره گرفتن از امکانات بیرونی فقط با ذوق مردم اقتدار خود را به نمایش گذاشته است.
این دانش آموخته هنرهای نمایشی دانشگاه سوربن فرانسه در ادامه از موسیقی کردستان به عنوان یک هنری منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این هنر حامل ویژگی های جغرافیایی، تلاش ها و انتقال سینه به سینه نسل های گذشته و باورهای دینی مردم این خطه است.
وی افزود: موسیقی کردستان در بطن خود بسیاری از مفاهیم را پرورده و همواره به نیازهای فرهنگی در دوره های تاریخی به بهترین شکل ممکن پاسخ داده است.
صادقی گفت: لازم است برنامه های فرهنگی و هفته فرهنگی سایر استان ها در کردستان نیز برگزار شود و نخبگان و هنرمندان این استان ها نیز بتوانند از نزدیک با فرهنگ و آیین های مردم این خطه نیز آشنا شوند.
قطب الدین صادقی متولد سنندج و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که دکترای هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن فرانسه کسب کرده و یکی از اساتید برجسته و صاحب نظر رشته تئاتر در سطح کشور است.
از این استاد برجسته تاکنون بیش از 60 مقاله علمی پژوهشی، چند اثر تالیف و ترجمه در زمینه نمایش و تئاتر به چاپ رسیده و کارگردانی صحنه چندین نمایش از جمله باغ شکرپاره، یادگار زریران، عادل ها، عکس یادگاری، دخمه شیرین، پرومته در زنجیر، افشین و بودولف هر دو مرده اند، سرود مترسک پرتقالی، قابیل و سحوری را بر عهده داشته است.
قطب الدین صادقی همچنین کارگردانی هفت قبیله گمشده، خط عشق، پیکره های بازیافته، زنان صبرا، مردان شتیلا، دوران بیگناهی، مبارک، نگهبان کوچک، مویه جم، هفت خوان رستم، بهرام چوبینه، مردفرزانه، ببر دیوانه، نیرنگ های اسکاپن، هملت، سی مرغ و سیمرغ، آرش، مده آ، آژاکس، فرمان گمشده، پیک نیک در میدان جنگ، افعی طلایی، بامها و زیر بامها را بر عهده داشته است.
نمایش های سرود صد هزار افلیای عاشق، عزیز شنگالی و بی تو باشتر از جمله تازه ترین آثار نمایشی این نویسنده و کارگردان تئاتر کشورمان است.
برنامه های هفته فرهنگی کردستان با هدف احیای فرهنگ اصیل کشور، ارتباط مناسب بین اقوام، ایجاد تعادل وجود مشترک اقوام ایرانی و فراهم نمودن فضایی شاد و مفرح برای گردشگران تدارک دیده شده بود.
برپایی سیاه چادر و نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای محلی، اجرای نمایش های آیینی و سنتی، موسیقی نواحی و فولکلور، نمایش خیابانی، شب شعر اکران فیلم از برنامه های این هفته بود.
هفته فرهنگی کردستان از تاریخ 20 تا 26 شهریور در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان اجرای این استان برگزار شد.
3020/1904
** خبرنگار: عبدالله رحمانی
** منتشر کننده: مسعود احمدی
کد N1441858

وبگردی