آفتاب

ایران در شرف حذف مالاریا

ایران در شرف حذف مالاریا

تهران- ایرنا- رییس اداره مالاریای مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام کاهش موارد ابتلا به بیماری مالاریا در سال های اخیر در کشور گفت: ایران در شرف پاک کردن آخرین مناطق مالاریا است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، احمد رییسی روز یکشنبه در کنفرانس علمی یک روزه مالاریا اظهار کرد: در سال 1370 تعداد مبتلایان به مالاریا در ایران 98 هزار نفر (تقریبا همه بومی) بود که این تعداد اکنون به 51 مورد رسیده است.
وی افزود: از میان مبتلایان به مالاریا، تنها یک مورد ابتلا به نوع کشنده بیماری در کشور گزارش شده است و بقیه دچار بیماری مالاریا از نوع غیرکشنده هستند.
رییسی به اجرای برنامه حذف مالاریا در کشور از سال 1387 اشاره کرد و گفت: در زمان شروع این برنامه تعداد مبتلایان حدود 11 هزار نفر بود که پس از تلاش حدود 6 ساله دانشگاه های علوم پزشکی به خصوص در جنوب و جنوب غرب کشور، تعداد بیماران به 51 نفر کاهش یافت.
وی اظهار امیدواری کرد که تا سال 1404 همگام با برنامه توسعه کلان کشور بتوان حذف بیماری مالاریا در کشور را جشن گرفت.
رییسی به وضعیت بیماری مالاریا در منطقه مدیترانه اشاره کرد و گفت: به جزء پنج کشور پاکستان، افغانستان، سومالی، سودان و جیبوتی، بقیه کشورها تقریبا مالاریا را حذف کرده اند و ایران نیز در شرف حذف این بیماری قرار دارد.
وی اظهار کرد: 84 درصد بیماری مالاریا در این منطقه در کشورهای سودان و پاکستان وجود دارد.
رییسی به ورود افراد آلوده به بیماری از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: هرچند موارد ابتلای افراد بومی به مالاریا در کشور کاهش یافته اما روند ورود این بیماری از طریق افراد آلوده از خارج کشور در حال افزایش است.
وی اظهار کرد: با افزایش پایگاه های مرزی، درصدد شناسایی و درمان مهاجران مبتلا به مالاریا هستیم تا از ورود این بیماری به کشور جلوگیری کنیم.
کنفرانس علمی یک روزه مالاریا با حضور جمعی از پرستاران کنترل عفونت بیمارستان ها، کارشناسان مسئول شبکه بیماری های واگیر و مراکز بهداشت و کارشناسان مالاریای شبکه بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سالن همایش های رازی برگزار شد.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور ** دبیر: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1441770

وبگردی