آفتاب
مدیرعامل آب منطقه ای استان سمنان در کفتگو با مهر:

منابع زیر زمینی آب استان سمنان ۱۴۰ میلیون متر مکعب کمبود دارند

منابع زیر زمینی آب استان سمنان ۱۴۰ میلیون متر مکعب کمبود دارند

سمنان - مدیرعامل آب منطقه ای استان سمنان با بیان اینکه منابع زیر زمینی آب استان ۱۴۳میلیون متر مکعب کمبود دارند، گفت: مهمترین دلیل این امر حفاری بی رویه چاه به دلیل خشکسالی اخیر است.

ایرج حیدریان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه کسری ۱۴۳میلیون متر مکعبی آب های زیر زمینی در استان سمنان نشان دهنده تمام حقایقی است که امروز بر سر ذخیره های آبی ما آمده است، ابراز داشت: این اعداد آنقدر گویا سخن می گویند که نمی توان چیزی به آنها اضافه کرد اما باید گفت حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان از آنها باعث شده تا تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیر زمینی استان به شدت برهم بخورد و امروز دشت های بی آب و علف تقاص این امر را پس می دهند.

وی با بیان اینکه ۲۶ دشت در استان سمنان وجود دارد که نیمی از آنها در محدوده بحرانی و ممنوعه قرار گرفته اند، گفت: هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و ۱۳دشت دیگر نیز با وضعیتی نه چندان مطلوب روبرو هستند.

ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بحث تبیین شعار سال، گفت: همانطور که همه مسئولان و معظم له تاکید دارند تنها ۱۰درصد صرفه جویی و کاهش مصرف در بخش کشاورزی کشور بسیاری از مشکلات را رفع می کند اما متاسفانه همچنان این امر رخ نداده است.

حیدریان درباره سیاست های آب منطقه ای سمنان در زمینه مقابله با برداشت بی رویه و سوء استفاده از منابع آبی، ابراز داشت: اعمال مدیریت و نظارت دقیق، صحیح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگیری از قانون شکنی برخی افراد ناآگاه و سودجو برای اجرای سیاست ها و اهداف راهبردی نظام و احقاق حقوق عامه مستلزم تعامل همکاری و هماهنگی تنگاتنگ قضات و مسئولان قضایی با ماموران و کارکنان ذیربط در صنعت آب کشور و استان است که خوشبختانه در این زمینه نشست هم اندیشی حفظ و صیانت از منابع آبی با حضور با رئیس کل دادگستری استان سمنان برگزار می شود.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف وصرفه جویی آب دربخش های مختلف بخصوص بخش کشاورزی، خواستار پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی برای تجهیز باغات و مزارع به سامانه آبیاری نوین شد و افزود: امروز برخی از چاه های استان مجهز به کنتور هوشمند هستند.

مشارکت مردمی اصل لاینفک رفع مشکلات آب

مدیرعامل آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبهای زیرزمینی، گفت: این طرح در برش برنامه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و آب منطقه ای بر اساس این سیاست ها برای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی در طول ۱۵ سال گذشته و ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی با همکاری بیشتر مردم و بسترسازی فرهنگی، برنامه ریزی می کند.

حیدریان با بیان اینکه اهتمام و همکاری مردم و دستگاه های اجرایی برای نصب کنتور هوشمند، انسداد چاه های غیر مجاز و اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری نیاز امروز استان سمنان است، ابراز داشت: بدون کمک های مردمی نمی توانیم مشکلات بخش آبی استان را رفع کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی با موضوع آخرین وضعیت پروژه آبرسانی ایوان کی، از پرداخت ۹میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار پروژه آبرسانی به این شهر از محل اسناد خزانه اسلامی خبر داد و افزود: با واگذاری اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران غیر دولتی در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای روند اجرایی این پروژه ها به سرعت در حال اجرا است همچنین باید گفت این طرح در نهایت ۱۷.۵میلیارد تومان هزینه در برداشته و تا کنون ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کد N1441468

وبگردی