آفتاب

پژوهشگاه تربیت بدنی کرسی پژوهشی اعطا می کند

پژوهشگاه تربیت بدنی کرسی پژوهشی اعطا می کند

تهران - ایرنا - رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از اعطای کرسی پژوهشی به اعضای هیات علمی برجسته دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور خبر داد.

دکتر 'رضا قراخانلو' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد، یک جریان پژوهشی مستمری است که هم منابع مالی و هم وقت و انرژی اعضای هیات علمی و دانشجویان، مصروف آن می شود و توقع این است که این رساله ها و پایان نامه ها در مسیر گسترش مرزهای دانش و یا حل مشکلات کشور تعریف و اجرایی شود.
وی افزود: با توجه به همین رویکرد، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در راستای تحقق اهداف و سیاستهای وزارت علوم و با هدف سامان دهی پژوهش های دانشگاهی و حمایت از پژوهش هایی که مسیر پژوهشی مشخصی را در یک دوره زمانی چندساله پیگیری می کنند، اعطای کرسی پژوهشی به اعضای هیات علمی برجسته را در دستور کار خود قرار داده است.
قراخانلو درباره شرایط انتخاب اعضای هیات علمی برای دریافت کرسی پژوهشگاه تربیت بدنی نیز بیان داشت: برای اعطای این کرسی پژوهشی، شاخص هایی درنظر گرفته شده که در درجه اول، اعضای هیات علمی متقاضی باید حداقل طی دو تا سه سال اخیر، پژوهش های مستقل و پایان نامه ها و رساله های دانشجویان خود را در مسیر و موضوع مشخص هدایت و به انجام رسانده باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، متقاضیان لازم است حداقل برای سه سال آینده نیز برنامه پژوهشی مشخصی را طراحی کرده و توانسته باشند در همان زمینه تحقیقاتی، افق های جدیدی را ترسیم کنند و علاوه بر چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی، منابع مالی را از نهادهای خارج از دانشگاه جذب کرده باشند.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی، توانایی اعضای هیات علمی در تشکیل تیم های تحقیقاتی و سابقه آنها در فعالیتهای پژوهشی گروهی را دیگر شاخص انتخاب آنها برای تصدی کرسی این پژوهشگاه برشمرد.
به گفته وی، تمام اعضای هیات علمی که در شاخه ها و گرایش های مختلف علوم ورزشی دارای سابقه فعالیت پژوهشی منسجم هستند می توانند نامزد دریافت این کرسی پژوهشی شوند.
قراخانلو درباره تفاوت این کرسی پژوهشی با دیگر کرسی های رایج در دانشگاه ها توضیح داد: به طور معمول، کرسی های دانشگاهی به استادان نخبه، پیشکسوت و شناخته شده اعطا می شود ولی در پژوهشگاه تربیت بدنی، این الگوی رایج مدنظر نبوده و تمرکز ما بر انتخاب استادان جوان، نوآور و خلاق است.
وی درخصوص میزان پژوهانه ای (گرنت) که به افراد واجد شرایط دریافت کرسی پژوهشگاه تربیت بدنی اختصاص می یابد نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی پژوهشگاه و همچنین تفاوت ماهیت پروژه های تحقیقاتی، میزان پژوهانه بسته به موضوع یا اعضای همکار در پروژه و دیگر عوامل، متفاوت خواهد بود ولی درنظر داریم تا جایی که اعتبارات ما اجازه بدهد، اعضای هیات علمی بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.
اعضای هیات علمی علاقمند به حضور در این برنامه تحقیقاتی می توانند با مراجعه به پست الکترونیک معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم ورزشی به نشانی [email protected] ، نسبت به تکمیل فرم و ثبت نام اقدام کنند.
علمی**1055**1440
کد N1441426

وبگردی