آفتاب
آمارهای خرده‌فروشی نشان می‌دهد

رشد قیمت‌ مواد خوراکی

رشد قیمت‌ مواد خوراکی

گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بین 11 گروه مواد خوراکی در بازه هفتگی 9 گروه افزایش داشته است و در بین آنها، دو گروه تورم بالای ...

دنیای اقتصاد:گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بین 11 گروه مواد خوراکی در بازه هفتگی 9 گروه افزایش داشته است و در بین آنها، دو گروه تورم بالای یک درصدی را ثبت کرده‌اند. این افزایش تورم می‌تواند نشانه‌ای از فعال شدن عوامل اثرگذار در رشد قیمت‌ها و انتقال اثرات آنها به بازار مواد غذایی باشد.از عوامل موثر در تورم می‌توان به رشد کل‌های پولی (پایه پولی، نقدینگی و...)، نرخ ارز، انتظارات تورمی و افزایش جهانی قیمت برخی از اقلام خاص مثل بازارهای جهانی غذا اشاره کرد. مشاهدات نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر نرخ ارز و قیمت مواد خوراکی جهانی دستخوش نوسان قابل‌توجهی نبوده است، حال آنکه رشد نقدینگی در خردادماه سال جاری به حدود 30 درصد رسیده است که به‌نظر می‌رسد با تغییراتی در انتظارات تورمی نیز همراه بوده است. همچنین با کاهش نرخ سود، ترکیب نقدینگی هم تغییر کرده و سهم پول به شبه پول افزایش یافته است؛ عاملی که می‌تواند روی تورم اثرگذار باشد و به‌نظر می‌رسد مسیر جدید تورم هم تا حدودی متاثر از این تغییر در جنس نقدینگی باشد.

 

تورم قابل توجه مرغ

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 19 شهریور را منتشر کرد. نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت 9 گروه افزایش، یک گروه کاهش و یک گروه نیز بدون تغییر باقی مانده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به 19 شهریور متوسط قیمت 9 گروه‌های غذایی افزایش یافته است که البته در این میان تنها میوه‌های تازه و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را تجربه کرده‌اند و تورم تخم مرغ نیز نزدیک به یک درصد بوده است. بر همین اساس در هفته مذکور به ترتیب، گوشت مرغ 2/ 3 درصد، میوه‌های تازه 9/ 1 درصد، تخم مرغ 9/ 0 درصد، برنج 6/ 0 درصد، گوشت قرمز و قند و شکر معادل 4/ 0 درصد، حبوب 3/ 0 درصد و چای و روغن نباتی نیز به‌طور مشترک 1/ 0 درصد تورم داشته‌اند. گزارش مذکور بیانگر آن است که در هفته منتهی به 19 شهریور گوشت مرغ با تورم 2/ 3 درصدی به قیمت متوسط 7804 تومان برای هر کیلو رسیده است.

در هفته مورد بررسی، در زیرمجموعه میوه‌های تازه، قیمت هلو معادل 1/ 2 درصد، انگور 4/ 9 درصد، طالبی 3/ 7 درصد و موز 6/ 6 درصد افزایش، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 6/ 0تا 3/ 6درصد کاهش یافت. قیمت هر کیلوگرم انگور، 6هزار و 235تومان و متوسط قیمت هر کیلوگرم موز در سطح شهر تهران 5هزار و 650 تومان گزارش شده است. طالبی نیز که در این هفته با کمبود عرضه مواجه بود با متوسط قیمت هر کیلوگرم 2 هزار و 270 تومان در سطح شهر تهران عرضه شد. با این اوصاف، افت بالای 5/ 5 درصد متوسط قیمت گلابی و هندوانه در این گروه از افزایش تورم گروه میوه‌های تازه کاسته و تورم زیر 2 درصد برای این گروه حاصل شده است.

بهای هر شانه حدود 2 کیلوگرمی تخم‌مرغ در هفته مذکور نیز با افزایش 9/ 0 درصدی به 10 هزار و 100تومان در سطح شهر تهران رسیده است. در در زیرمجموعه گروه برنج، برنج داخله درجه یک با تورم 1/ 0 درصدی به قیمت 12 هزار و 400 تومان برای هر کیلوگرم و برنج وارداتی غیر تایلندی با تورم 3/ 5 درصدی به قیمت متوسط 5 هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم در سطح شهر رسیده است که با وجود عدم تغییر قیمت در برنج داخله درجه دو، تورم 6/ 0 درصدی را برای این گروه به همراه داشته است. همچنین براساس آمارهای بانک مرکزی در هفته مورد بررسی متوسط قیمت گوشت قرمز 4/ 0 درصد افزایش یافته است و به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در متوسط شهر تهران با افزایش 9/ 0 درصدی به قیمت 38 هزار و 650 تومان و متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان با کاهش 2/ 0 درصدی در سطح شهر تهران به قیمت 35 هزار و 250 تومان شد.

در گروه قند و شکر نیز قند با متوسط قیمت 4 هزار و 250 تومان تورم 4/ 0 درصدی و شکر با متوسط قیمت 3 هزار و 950 تومان در سطح شهر تهران تورم 3/ 0 درصدی را ثبت کردند که در مجموع تورم 4/ 0 درصدی را برای این گروه همراه داشت. در هفته مورد گزارش، در گروه حبوب قیمت عدس و لوبیا چیتی بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام بین 1/ 0 درصد تا 2/ 2 درصد افزایش داشت. علاوه‌بر این هر بسته چای 500 گرمی خارجی به‌طور متوسط 18 هزار و 940 تومان مبادله شد که تورم یک درصد را ثبت کرده است. همچنین در گروه روغن نباتی، حلب 5 کیلوگرمی روغن نباتی جامد با قیمت متوسط 22 هزار و 700 تومان و هر لیتر روغن نباتی مایع با قیمت متوسط 5هزار و 110 تومان در سطح شهر تهران عرضه شد.

گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور متوسط قیمت تنها یک گروه غذایی کاهش یافته است. در هفته مذکور متوسط قیمت گروه سبزی‌های تازه به‌رغم افزایش 8/ 10 درصدی خیار و افزایش 5/ 1 درصدی پیاز با کاهش 9/ 0درصدی مواجه بود. در این گروه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود؛ ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش بین 1/ 2 درصدی تا 10درصدی داشت. کمترین افت قیمت در این گروه متعلق به گوجه فرنگی بود که با متوسط قیمت هزار و 590 تومان در سطح شهر تهران عرضه شد و کاهش 10 درصدی را در هفته مذکور ثبت کرد. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به 19 شهریور متوسط قیمت لبنیات به‌رغم افزایش قیمت متوسط پنیر غیرپاستوریزه در حدود 3/ 0 درصد، به دلیل ثابت بودن سایر زیر گروه‌های این گروه، بدون تغییر باقی ماند.

 

تورم مثبت در بازه ماهانه و سالانه

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 19 شهریور بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان 7 گروه غذایی که تورم مثبت داشته‌اند، پنج گروه غذایی تورم بالای یک درصد داشته‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت گوشت قرمز 7/ 6 درصد، میوه‌های تازه 9/ 3 درصد،روغن نباتی 8/ 3 درصد، گوشت مرغ 9/ 2 درصد و برنج 5/ 1 درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این متوسط قیمت حبوب 4/ 0 درصد و چای 3/ 0 درصد افزایش داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت 3گروه غذایی کاهش یافته که گروه قند و شکر با 9/ 11 درصد افت بیشتر کاهش قیمت را ثبت کرده است. افت 5/ 15 درصدی قیمت قند و افت 5/ 7 درصدی قیمت شکر سبب ثبت تورم منفی 9/ 11درصدی در این گروه بوده‌اند. علاوه‌بر این در یک ماه منتهی به 19 شهریور تخم‌مرغ و سبزی‌های تازه دو گروه غذایی دیگر بودند که تورم منفی داشته‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم‌مرغ 5/ 1 درصد و متوسط قیمت سبزی‌های تازه 1/ 1 درصد کاهش یافته است. همچنین براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت لبنیات ثابت باقی مانده است. تورم 10 گروه مثبت شد. همچنین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در یک‌سال منتهی به 19شهریور سال 1395 نشان می‌دهد از میان 11 گروه غذایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند تنها یک گروه تورم منفی ثبت کرده است و 10 گروه باقی مانده تورم مثبت داشته‌اند. گزارش مذکور بیانگر آن است که در میان گروه‌های غذایی که تورم مثبت داشته‌اند تورم 7 گروه غذایی تخم مرغ، برنج، میوه‌های تازه، گوشت مرغ، حبوب، قند و شکر و چای دو رقمی بوده است که به ترتیب 4/ 23 درصد، 6/ 49 درصد، 4/ 27 درصد، 17 درصد، 7/ 27 درصد، 8/ 49 درصد و چای 1/ 15 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. علاوه‌بر این تورم 3 گروه غذایی سبزی‌های تازه، لبنیات، گوشت قرمز، روغن نباتی تک رقمی بوده است. همچنین در یک‌سال منتهی به 19 شهریور متوسط سبزی‌های تازه 5/ 1درصد کاهش یافته است.

کد N1441386

وبگردی