آفتاب
ترانزیت شمال به جنوب کشور روان می‌شود

ساخت آزادراه کنارگذر در اصفهان

ساخت آزادراه کنارگذر در اصفهان

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد. این بزرگراه به طول ۹۳ کیلومتر ...

دنیای اقتصاد، اصفهان:عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد. این بزرگراه به طول ۹۳ کیلومتر خواهد بود که از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. عرض این کنارگذر که از کیلومتر 38 اصفهان - نطنز آغاز می‌شود و در نهایت تا سه‌راهی اصفهان - مبارکه ادامه دارد، 31 متر با 6 باند رفت و برگشت و 10 تقاطع غیرهمسطح است. این طرح که در سه فاز اجرایی خواهد شد کاهش مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و در نتیجه صرفه‌جویی در سوخت و کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

 

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم راه‌اندازی قطعات یک و دو آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با اشاره به نقش این کنارگذر در کریدور شمال-جنوب داخل کشور گفت: این طرح می‌تواند به آزادراه اصفهان-شیراز یا همان کریدور شمال- جنوب ایران به طول 240 کیلومتر متصل شود.  وی افزود: این دو آزادراه به‌طور همزمان تکمیل خواهند شد و در مجموع طرحی به‌طول 300 کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.  آخوندی اظهار کرد: احداث این مسیر سال 82 آغاز شد و پس از سپری کردن روند پیشرفت در اوایل سال 90 از نفس افتاد و درگیر مسائل حقوقی و اداری شد، اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با توافق با سرمایه‌گذار پیشین و بدون نیاز به رفع مسائل حقوقی از طریق مراجعه به دادگاه، این پروژه را تحویل گرفتیم.  وی تاکید کرد: این خواسته دیرینه مردم بود که برای بازدید از دو قطب بزرگ گردشگری و صنعتی کشور یعنی اصفهان و فارس در کریدور شمال به جنوب کشور حرکت کنند.

وی همچنین قطار سریع‌السیر اصفهان تهران را از طرح‌های بزرگ و آرزوهای تاریخی مردم دانست و افزود: این طرح ایران را وارد فناوری‌های جدید قطارهای سریع می‌کند.  وی با اشاره به تامین مالی و گشایش «ال سی» برای این طرح خاطرنشان کرد: تیم ایرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا و تیم چینی در محل اجرای طرح مستقر شده‌اند و با توجه به تامین مالی خوبی که صورت گرفته امیدواریم تا 44 ماه آینده این طرح به نتیجه برسد.  وی تاکید کرد: این قطار در تهران، فرودگاه امام‌خمینی، قم، شاهین‌شهر و اصفهان ایستگاه دارد.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهم مشارکت دولت و بخش خصوصی در قرارداد قبلی به صورت 50-50 بود که در مدیریت جدید سهم دولت به 30 درصد کاهش یافت و انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شد. همچنین سایر امور اداری به‌طور مرتب و قانونی جلو رفت تا مشکلی در آینده برای انجام این پروژه به وجود نیاید.

وی افزود: برای 30 کیلومتر باقی‌مانده در قطعه سوم نیز فراخوان اعلام شد و در صورت موافقت پیمانکار دو قطعه اول و دوم از واگذاری قطعه سوم از سوی ما استقبال خواهد شد.  آخوندی در ادامه به کنارگذر غرب اصفهان اشاره کرد و گفت:‌ در صورت اتمام عملیات اجرایی تا میدان کرکوند تا سه ماه آینده آن قسمت نیز افتتاح می‌شود و باقی‌مانده طرح نیز پس از اصلاح مواد قانونی تکمیل خواهد شد تا در نهایت هر دو کنارگذر شرقی و غربی به آزادراه اصفهان - شیراز متصل شوند.  وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزایای ساخت کنارگذر شرقی و غربی اصفهان اعلام کرد: تکمیل این طرح‌ها موجب ارتقای سطح ایمنی، کاهش آلودگی هوای استان و شهر اصفهان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ‌کاهش زمان سفر می‌شود.  علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: کشور وارد دوران بهبود وضعیت اقتصادی شده است و از نشانه‌های آن می‌توان به افزایش 9 درصدی حمل و نقل کالاهای صنعتی، افزایش چهار درصدی فروش سیمان، افزایش 13 درصدی تولید کاشی و سرامیک، بالارفتن مصرف برق صنعتی و به جریان افتادن سرمایه در گردش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت یازدهم با ریزش نیروهای شغلی مواجه بودیم، اظهار کرد: طرح راهبردی ما حفظ ظرفیت اشتغال موجود و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها بود، به‌طوری که در چند روز گذشته سه صنعت تعطیل شده در لرستان را احیا کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: 600 تخت به ظرفیت هتلینگ اصفهان اضافه خواهد شد. ربیعی در زمینه توسعه صنعت هتلداری در اصفهان گفت: در استان 600 تخت به ظرفیت هتلینگ اضافه خواهیم کرد.

کد N1441322

وبگردی