آفتاب

نوبخت: مصمم به افزایش یک درصدی بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی هستیم

نوبخت: مصمم به افزایش یک درصدی بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی هستیم

رشت - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امسال اعتبارات پژوهشی صددرصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، گفت: مصمم هستیم بودجه تحقیقاتی مان را از تولید ناخالص ملی، تا یک درصد در سالجاری افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت روز شنبه در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت در جمع خبرنگاران افزود: اعتبارات پژوهشی برای امسال حدود 150 هزار میلیارد ریال پیش بینی شد که این اعتبار نسبت به سال گذشته، صددرصد افزایش داشته است.
وی با یادآوری اینکه پارسال سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی نیم درصد بود، اظهار کرد: برای افزایش یک درصدی بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص داخلی، مکانیزمی در جدول 14 قانون بودجه دیده ایم که بتوانیم از مجموعه اعتبارات عمومی، به گونه ای استفاده کنیم که این سهم افزایش یابد.
نوبخت ادامه داد: تنگناهای فراوانی در راستای اجرای این تصمیم وجود دارد، اما مصمم هستیم در نیمه دوم امسال، این اقدام را انجام دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش را تا سه درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد.
وی بیان کرد: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب؛ اعتبارات برای نوآوری، شکوفایی و توسعه علمی کشور در اختیار دانشگاه ها ، واحدهای پژوهشی و واحدهای فناوری کشور قرار می گیرد.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: با وجود مضیقه های مالی دولت، توجه به آینده، توسعه کشور مطابق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، هرگز از نظر دولت تدبیر و امید دور نبوده است.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای واحدهای پژوهشی و دانشگاه ها برای تجهیز و تکمیل به صورت صد درصد ابلاغ شده که طی روزهای آینده آن را دریافت خواهند کرد.
نوبخت یادآور شد: اعتبارات هزینه ای شش ماه دانشگاه ها ، موسسه های آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی نیز به طور صد درصد تخصیص داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگرچه با توجه به عقب ماندگی تاریخی در سال های گذشته، راه درازی را در پیش داریم؛ اما می خواهیم به آنچه خواسته و مدنظر رهبری است، برسیم و دولت تدبیر و امید این حرکت را آغاز کرده است.
وی افتتاح ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت را سند قابل توجهی از اهتمام دولت یازدهم به امر پژوهش و تحقیقات دانست و گفت: اعتباری که برای احداث و تقویت این پژوهشکده طی 10 سال تزریق شده بود، معادل 27 میلیارد ریال بود اما طی دو سال گذشته، 35 میلیارد ریال برای تکمیل این ساختمان تخصیص داده شد.
وی با مقایسه آمار شرکت های دانش بنیان در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و در حال حاضر گفت: طی دو سال گذشته، تعداد دو هزار و 600 شرکت دانش بنیان را در کشور ثبت کرده ایم در صورتی که تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور در ابتدای دولت یازدهم، 55 مورد بوده است.
به گفته نوبخت، این شرکت ها نه تنها تولید ثروت می کنند بلکه در حال صادرات نیز هستند.
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رویکرد دولت یازدهم درباره محصولات تراریخته گفت: رویکرد و نگاه دولت حمایت از توسعه، تحقیقات و تولید این محصولات است.
نوبخت از پژوهشگران خواست تا با دلگرمی به پژوهش خود ادامه دهند و مطالب خویش را به زبان علمی مطرح و دفاع کنند.
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، امروز (شنبه) از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور بازدید کرد. این پژوهشکده، یکی از مدیریت های مناطق چهارگانه پژوهشکده های کشاورزی ایران وابسته به سازمان تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.
این مرکز از سال 1383 برای این پژوهشکده اختصاص یافت و اکنون ساختمان جدید آن گشایش یافته و ساختمان قدیم برای آزمایشگاه استفاده می شود.
70 درصد تحقیقات متمرکز جانوری شامل دام، طیور و آبزیان و 30 درصد گیاهان استراتژیک منطقه که در بحث امنیت غذایی مهم هستند، در این مرکز انجام می شود.
* خبرنگار - مریم سلیمانی* دبیر - کبیری*
7296/2007
کد N1440978

وبگردی