آفتاب

آیت الله فاضل لنکرانی: جامعه امروز به طلاب نظریه پرداز نیاز دارد

آیت الله فاضل لنکرانی: جامعه امروز به طلاب نظریه پرداز نیاز دارد

قم – ایرنا – رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه فقه موجود شیعه توانایی پاسخ گویی به همه مسائل فردی و اجتماعی انسان را دارد، گفت: جامعه امروز به طلاب و محققانی نیاز دارد که بتوانند با استفاده از قوانین و چارچوب های فقه موجود، در مورد مسائل جدید نظریه پردازی کنند.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز شنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم در سالن اجتماعات این مرکز، افزود: هویت اصیل حوزه های علمیه بر مطالعه دقیق متون فقهی استوار شده است و به همین خاطر در دوره های مختلف شاهد نخبگانی هستیم که از حوزه ها به مردم معرفی می شوند و تحولی عظیم را در جامعه ایجاد می کنند.
وی با اشاره به اینکه فقه ما توانایی پاسخگویی به تمام ابعاد فردی و اجتماعی انسان را دارد، بیان کرد: با همین متون فقهی موجود و استفاده از روش اجتهاد جواهری می توان پاسخگوی نیازهای امروز بشر، پیرامون مسائل فقهی بود.
وی ادامه داد: فقه ما در صورت نگاه عمیق به منابع اصیل و تحقیق و پژوهش، می تواند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی جدید همچون هنر و پزشکی نظرات فقهی راهگشایی بیان کند.
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نباید به متون اصیل خود بی توجه باشیم، گفت: امروز بسیاری از مکاتب اهل سنت به خاطر کنار گذاشتن متون فقهی خود، در پاسخ گویی به مسائل جدید با مشکل مواجه شدند.
وی با بیان اینکه چارچوب قواعد فقهی در هر زمانی قابل استفاده است افزود: کسی که مکاسب را نخوانده نمی تواند ریشه فقهی و قرآنی معاملات را مورد توجه قرار دهد و به همین علت نمی تواند پاسخ بسیاری از پرسش های فقهی در باب فعالیت های اقتصادی را ارائه کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه اصول فقه حکومتی در فقه اصیل شیعه موجود است، گفت: فقه حکومتی نیازی به اصول جدیدی ندارد، همین قواعد و اصول فقهی موجود با دقت در زوایای مختلف آن ظرفیت خلق فقه حکومتی و پاسخگویی به مسائل جدید را دارد.
در کنار محل برگزاری این آیین، نمایشگاه نموداری عملکرد و دستاوردهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای معرفی توانمندی های این مرکز در سطح ملی و بین المللی نیز برپا شده بود.
در پایان این آیین، دانش آموختگان برتر مدرسه علمیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مورد تجلیل قرار گرفتند.
مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جهت توسعه و بالندگی فقه راستین تشیّع و پاسخگویی به نیازهای فقهی زمان، به همت مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی در سال 1376 هجری شمسی در قم تاسیس شد و هم اکنون توسط فرزند ایشان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مدیریت می شود.
این مرکز در حال حاضر دارای هفت بخش آموزش، پژوهش و تالیف، تفسیر، تصحیح و تحیق متون، کتابخانه، مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز صوت و تصویر و انتشارات است.
/7405/ 6133/**خبرنگار-سید محمد ابراهیم جنابان*دبیر - جعفر مسلمی
کد N1440969

وبگردی