آفتاب

رئیس باغ ارم شیراز: تداوم حضور این اثر ملی در فهرست جهانی با مشکل مواجه نشده است

رئیس باغ ارم شیراز: تداوم حضور این اثر ملی در فهرست جهانی با مشکل مواجه نشده است

شیراز- ایرنا- رئیس باغ گیاهشناسی ارم از جاذبه های گردشگری شیراز گفت: تاکنون مشکل خاصی در ارتباط با نقض حریم این اثر ثبت شده در میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) نداشته ایم که تداوم حضور باغ ارم در فهرست آثار جهانی را تهدید کند.

حمیدرضا ستاری شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باغ ارم به عنوان اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو حریم خاصی دارد که در این محدوده، ضوابط خاصی برای ساخت و ساز حاکم است که شهرداری شیراز از این ضوابط مطلع است و مجوزهای ساخت و ساز با توجه به این ضوابط صادر می شوند.
وی اظهار کرد: کنترل حریم آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در حیطه مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد اما با این وجود، ما اگر موارد تخلف در ساخت و ساز را مشاهده کنیم به این سازمان اعلام می کنیم.
رئیس باغ گیاهشناسی ارم گفت: باید توجه داشت که حریم باغ ارم به صورت شعاعی نیست که به طور قطع بگوییم املاک در فاصله مشخصی از این باغ، حریم آن هستند.
وی افزود: حریم این باغ در یک نقشه مشخص شده است که این نقشه حریم باغ در چهار ضلع اطراف آن را مشخص کرده است و اصل این نقشه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس وجود دارد و شهرداری شیراز نیز از آن مطلع است.
پیش از این یک گروه مطالعات شهری با محوریت شهر شیراز در بیانیه ای اعلام کرده بود: شهرداری شیراز برای دست یابی به حداکثر درآمد حتی به آثار تاریخی و میراثی نیز رحم نکرده و در تخلفی آشکار در حریم درجه یکِ باغ ارم مجوز احداث بناهای بلند مرتبه صادر کرده است.
در بیانیه این گروه مطالعاتی که از منتقدان احداث برج های دوقلو شیراز در باغ فرزانه واقع در خیابان کریمخان زند نیز بود، آمده است: متاسفانه در سکوت و انفعال نهاد های نظارتی، نقض حریم میراثی ارگ کریم خان توسط هتل آسمان این بار در حریم باغ ارم در حال تکرار است.
در همین حال، تصویر مجوز صادر شده توسط شهردار منطقه یک شیراز مبنی بر صدور مجوز خاکبرداری و تخریب یک ساختمان واقع در خیابان ارم جنب سازمان آب منطقه ای فارس در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این باره گفته است: این اداره کل هیچ مجوزی برای احداث ساختمان های بلندمرتبه در حریم باغ ارم شیراز صادر نکرده است.
مصیب امیری افزوده است: ساخت و ساز در حریم مجموعه جهانی باغ ارم، حداکثر 8.5 متر است و هرگونه ساخت و سازی خارج از این ضوابط خلاف قانون است و میراث فرهنگی هیچ گونه مجوزی برای اقدامات خلاف قانون صادر نمی کند.
باغ ارم یکی از مشهورترین باغ های شیراز است که پیشینه آن به دوران سلجوقی بازمی گردد و در دوران زندیه، کریم خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ اقداماتی انجام داد.
بنای ساختمان موجود در باغ ارم شیراز حدود 200 سال قبل در دوران قاجار ساخته شده و شاخص ترین ویژگی این بنا، ایوان مرکزی دو طبقه آن است که درقسمت بالایی این بنا هلالی وجود دارد که بر روی آن نقوش کاشیکاری شده شامل شخصیت های تاریخی، ادبی و اسطوره ای است.
باغ ارم شیراز به عنوان یکی از چهار مجموعه جهانی فارس پس از تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و به عنوان مرکزی تحقیقاتی در حوزه گیاه شناسی زیرنظر دانشگاه شیراز اداره می شود.
باغ ارم شیراز در خیابانی به همین نام در مرکز شهر شیراز قرار دارد.
خبرنگار: سید احمد نجفی - دبیر: غلامرضا مالک زاده
2027 /1876
کد N1440811

وبگردی