آفتاب

صالحی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه توسعه انرژی هسته‌ای است

صالحی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه توسعه انرژی هسته‌ای است

دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی در نشست سالانه انجمن جهانی هسته ای در لندن، گفت که تهران آماده مشارکت و همکاری با کشورهای منطقه در زمینه توسعه انرژی هسته ای است .

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در جریان این نشست که «حمید بعیدی نژاد» سفیر جدید ایران در لندن نیز حضور داشت، با اشاره به علاقه مندی کشورهای حوزه خلیج فارس برای توسعه انرژی هسته ای، اعلام کرد که تهران آماده مشارکت، همکاری و در دسترس قرار دادن تجارب خود به کشورهای منطقه در این زمینه است.

وی همچنین به روند افزایش همکاری های بین المللی سازمان انرژی اتمی پس از انعقاد توافق هسته ای برجام با کشورها و صاحبان صنایع هسته ای اشاره و از شرکت های علاقه مند به همکاری نیز برای همکاری و مشارکت در پروژه های این سازمان دعوت به عمل آورد.
علی اکبر صالحی همچنین در سخنانش ضمن مروری بر اجرای برنامه هسته ای ایران، از هدف گذاری برای تولید 20هزار مگاوات برق هسته ای خبر داد و افزود: برای رسیدن به این هدف علاوه بر نیروگاه موجود بوشهر، ایران در چند روز گذشته قرارداد جدیدی برای ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر با روسیه منعقد کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در همین راستا سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های کوچک تا صد مگاوات نیز را به عنوان اولویت های کشور در دست اجرا دارد.
صالحی به مشارکت سازمان انرژی اتمی ایران در به کارگیری انرژی هسته ای در تولید واکسن و دارو و همچنین در بهبود تولید محصولات کشاورزی و قراردادهایی که در این رابطه میان این سازمان و وزارت بهداشت و دیگر سازمان های ذیربط منعقد شده است، اشاره کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از انرژی پاک هسته ای در اهداف توسعه در کشورهای جهان، همکاری های ایران و کشورهای صنعتی هسته ای جهان به ویژه در دوره پسابرجام را تشریح کرد.
انجمن جهانی هسته ای سازمان بین المللی متشکل از مدیران ارشد صنایع سازمان ها و شرکت های فعال در صنعت هسته ای در جهان با بیش از 400 عضو می باشد که عمده ترین نقش را در تولید و بهبود مستمر انرژی هسته ای برای کاربردهای صلح آمیز برعهده دارند.
در سال های اخیر با تحریم های شورای امنیت علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، مشارکت کشورمان در این انجمن عملا به حالت تعلیق در آمده بود.
ایران به دنبال لغو تحریم ها و محدودیت ها پس از توافق هسته ای ژنو و اجرای برجام، پس از سال ها در بالاترین سطح در سمپوزیوم سالانه انجمن جهانی هسته ای شرکت کرده است .
علی اکبر صالحی در جلسه ای در حاشیه این نشست همچنین با خانم 'اگنت رایزینگ ' مدیر کل انجمن جهانی هسته ای، 'پاتریکا ویلند' رییس دانشگاه این انجمن و نیز 'شاه نواز احمد' مشاور ارشد این انجمن در امور هند، آسیا و خاورمیانه نیز دیدار و گفت وگو داشت.
در نشست سه روزه تخصصی و سالانه سازمان بین المللی 'انجمن جهانی هسته ای' که مقر آن در انگلیس است، رییسان و کارشناسان هسته ای از بخش های دولتی و خصوصی از بیش از 35 کشور جهان شرکت دارند.
براساس گزارش انجمن جهانی هسته ای، 85 درصد از شرکت کنندگان در این نشست نمایندگان 240 شرکت فعال در حوزه هسته ای هستند.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی'انجمن جهانی هسته ای' در انگلیس، روز پنجشنبه از بروکسل وارد لندن شد.
وی روز پنجشنبه پس از ورودش به لندن، علاوه بر سخنرانی در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی با فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس نیز دیدار و گفت وگو داشت.

52310

کد N1440148

وبگردی