آفتاب

تمبر ثبت ملی پسته رفسنجان رونمایی شد

تمبر ثبت ملی پسته رفسنجان رونمایی شد

کرمان - ایرنا - آیین جشن ملی پسته در خانه حاج آقا علی رفسنجان (بزرگترین خانه خشتی جهان) امروز (پنجشنبه) برگزار و از تمبر ثبت ملی پسته رونمایی شد.

به گزارش ایرنا فرماندار رفسنجان عصر پنجشنبه در این آیین گفت: ثبت ملی پسته به نام رفسنجان به این دلیل است که از دیرباز این محصول ارزآور در رفسنجان تولید می شد و در این شهرستان درخت 1500 ساله و تعدادی درختان بین 100 تا 400 ساله پسته وجود دارد.
حمید ملانوری افزود: همچنین بخش عمده پسته کشور در 80 هزار هکتار باغ شهرستان رفسنجان تولید می شود.
وی گفت: عمده صادرات پسته نیز در این شهرستان است ضمن این که ارقام پسته به نام های اکبری، احمد آقایی، اوحدی و رضایی در کشور در ایام قدیم در رفسنجان تولید و به نام های قوم یا طایفه ای نامگذاری شده است.
فرماندار رفسنجان اظهار کرد: ثبت ملی پسته به نام رفسنجان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان صورت گرفته است و دهم شهریور امسال پسته رفسنجان ثبت ملی شد.
وی با اشاره به برگزاری همایش رفسنجان، تلاش، تدبیر و توسعه به مدت شش روز در این شهرستان بیان کرد: این همایش دیروز (چهارشنبه) همزمان با افتتاح جشنواره ملی بازی های بومی و محلی در محل مجموعه ورزشی دانشگاه ولیعصر (عج) واقع در موزه ریاست جمهوری رفسنجان آغاز به کار کرد.
ملانوری گفت: این همایش در 6 روز کاری خود تلاش خواهد کرد تا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حول محور اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد عدالت محور و اقتصاد مردمی، رفسنجان را با وضعیت فعلی به کشور و جهان معرفی کند.
وی ادامه داد: در این همایش نمایشگاهی با حضور واحدهای خانگی، خدماتی، صنعتی، معدنی، بهداشتی و ... تا 29 شهریور دایر است.
فرماندار رفسنجان بیان کرد: یکی از برنامه های این همایش در حوزه گردشگری است و مکان های گردشگری و ابنیه های تاریخی این شهرستان مورد بازدید میهمانان داخلی و خارجی قرار می گیرد و در راستای احیا و به ثبت رسیدن این آثار و نیز اشتغالزایی مورد بحث قرار می گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان هم گفت: برای ثبت ملی پسته سه ماه تلاش صورت گرفت و در پرونده 50 صفحه ای تمامی اطلاعات در خصوص پسته به شورای ثبت استان تقدیم شد.
محمدرضا حسینی از ثبت ملی درخت 1500 ساله پسته اودرج در رفسنجان تا پایان امسال خبر داد.
مرکز این شهرستان در 110 کیلومتری شمال کرمان است.
شبک **7433/3028 **1917 * خبرنگار - رسول محمد حسنی * سردبیر - سید محمد باقر نوربخش
کد N1439665

وبگردی