آفتاب

رفع تصرف 347 هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها/ ساخت و ساز و تصرف بستر، عامل اصلی سیل

رفع تصرف 347 هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها/ ساخت و ساز و تصرف بستر، عامل اصلی سیل

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از رفع تصرف 347 هکتار بستر و حریم رودخانه‌ها از ابتدای امسال خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "حمید میرقاسمی" با اعلام اینکه جمعیتی که در معرض تهدید سیل قرار دارد بیشتر از سایر پدیده‌های طبیعی دیگر است و در سال‌های گذشته مبالغ بسیاری صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است، عنوان کرد: پدیده سیل به‌رغم همه پیچیدگی‌هایش قابل بررسی و مطالعه بوده و تا حدودی قابل پیش‌بینی است و می‌توان در جهت مهار و کاهش خسارات ناشی از آن راه حل‌های مناسبی برای پیشگیری و جلوگیری از آن اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد رخدادهای سیل در سال‌های اخیر تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها، ایجاد اعیانی و دخل و تصرف غیر مجاز توسط اشخاص است.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌ریزی و انجام اقدامات جامع برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل در قالب طرح‌های مطالعاتی و اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میرقاسمی گفت: طبق اصل 45 قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 بستر و حریم رودخانه جزو انفال و ثروت عمومی محسوب می‌شود و هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در بستر و حریم زیست محیطی رودخانه‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده بر اساس قوانین تخریب می‌شود.

وی پیامدهای تصرفات بستر و حریم رودخانه‌ها را تشدید حوادث سیل، آلودگی منابع آب، کاهش تغذیه منابع آب سطحی و زیرزمینی، آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال 95 تاکنون 347 هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌های استان خراسان رضوی بازگشایی و رفع تصرف شده است.

 

کد N1439282

وبگردی