آفتاب
در نخستین شب از اجرا صورت گرفت؛

روایت عاشقانه هایی از آدم تا منجی در «فصل شیدایی»

روایت عاشقانه هایی از آدم تا منجی در «فصل شیدایی»

رشت- نمایش میدانی «فصل شیدایی» در نخستین شب از اجرا، عاشقانه ای آرام را برای مردم رشت رقم زد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مکانی در چهار کیلومتری شهر رشت، جایی است که وعده اجرای نمایش «فصل شیدایی» را به مردم شهر داده اند. فضای گسترده ای که مهیا شده برای کمی پیاده روی با طعم انتظار و رفتن در این مسیر، پیاده روی های عاشقانه تا حرم سید الشهدا (ع) در اربعین حسینی را به ذهن متبادر می کند.

درست مثل همان مسیر، مجهز شده به موکبی که خستگی تماشاگران مشتاق که برای دیدن «فصل شیدایی» پیاده روی کرده اند را با شربت و شیرینی به در می کند.

حضور پرشور مردم بر روی صندلی ها حکایت از اشتیاق عاشقان بر مرور فصل های شیدایی زندگی دارد.

هرچند نمایش با یک ساعتی تغییر آغاز می شود اما از زمزمه هایی که به گوش می رسد می توان فهمید شوق مردم برای آن بیشتر و بیشتر می شود. کنارم مادری به همراه دختر خردسالش نشسته و سعی می کند دختر خود را که انتظار برای دیدن نمایش بی قرارش کرده، آرام کند. از او درباره علت حضورش می پرسم و می گوید: تعریف این نمایش را از زمانی که در سایر استان ها اجرا شده شنیده بودم و دوست داشتم که حتما آن را ببینم.

وی به خبرنگار مهر توضیح می دهد: نام نمایش «فصل شیدایی» است و امیدوارم همانند نامش بتواند فصل های شیدایی را به اجرا در آورد.

کمی آن طرف تر دختر نوجوانی که به دنبال جا برای نشستن می گردد به خبرنگار مهر اظهار می کند: در سایت ها خوانده ام که این نمایش مربوط به داستان آفرینش تا ظهور حضرت مهدی (عج) است. برای کسی مثل من که اطلاعات کافی در این باره ندارد، فرصت خوبی برای آشنایی است.

وی که خود را ساناز کوچکی معرفی می کند، می افزاید: خیلی از دوستان و هم کلاس های من هم مثل خودم اطلاعات زیادی در این باره ندارند. به همین دلیل قرار شده که نمایش را ببینم و اگر خوب بود به دوستانم هم توصیه کنم.

یک عاشقانه آرام

نورافکن ها خاموش می شوند، راوی به روی سن می آید و روایت شیدایی آغاز می شود. هبوط حضرت آدم (ع)، پذیرفته شدن توبه اش و عهد شیطان برای گمراه کردن انسان، هر چه اجرای نمایش جلوتر می رود، صدای پچ پچ ها و زمزمه ها کمتر شده و رسیدن به روایت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، جای زمزمه ها را به هق هق های ریز مردم می دهد.

روایت صحرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) بغض هایی را که در گلو مانده می شکند و صدای گریه تماشاگران بلند می شود.

مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش، به آتش کشیده شدن خیمه ها و اسارت اهل بیت وی داغ دل مردم را بیشتر می کند و اشک ها با صدای ناله مادران و پدرانی که در جمع نشسته اند در هم می آمیزد وقتی، روایت حضرت رقیه (س) -دختر سه ساله امام حسین(ع) - و شهادت نوزاد کربلا حضرت علی اصغر (ع) اجرا می شود.

نجوای عاشقانه متوسلان اهل بیت 

السَلامُ عَلَیک یا عَلی بنِ موسی الرِضا المُرتَضی... فصل شیدایی به روایت سفر امام هشتم (ع) به نیشابور و حدیث سلسله الذهب که می رسد، دست ها به آسمان می رود و صلوات خاصه امام رضا (ع) قلب های عاشقان را به تپش در آورده و اشک ها را بر گونه ها جاری می کند.

راوی دوباره روی صحنه آمده و رسیدن زمان معاصر را وعده می دهد. روایت شیدایی در عصر حاضر با دلاورمردی های سردار جنگل –میرزا کوچک خان جنگلی- و یارانش شروع می شود و با تصویر عملیات کربلای پنج و غرور آفرینی های مردم گیلان در این عملیات ادامه یافته و به جانفشانی های جوانان برومند کشور که به عنوان مدافع حرم از خاک و ناموس وطن دفاع کرده و به شهادت رسیده اند، ختم می شود.

راوی تماشاگران مشتاق که حالا روی صندلی ها میخکوب شده اند را به اندکی تفکر فرا می خواند. آیا تلاشی برای یاری به امام زمان (عج) کرده ایم؟ در میان هجمه های بیگانگان چقدر توانسته ایم با توسل به اهل بیت (علیهم السلام) یاریگر امام زمان خود باشیم؟

سکوت حاکم بر فضا با نوای دعای فرج شکسته می شود. الهی عَظُمَ البَلا..... جماعت به پا می خیزد و آخرین فصل شیدایی که روایت ظهور و فرج صاحب الزمان (عج) است، اجرا می شود. صدای تماشاگرانی که دعای فرج را می خوانند هر لحظه بلندتر می شود و  آسمان ابری شهر رشت نیز نقاب از چهره ماه بر می کشد.

«فصل شیدایی» فرصتی برای تفکر

فصل شیدایی که به پایان می رسد، گام های آهسته مردم خبر از تلنگری بر روح خسته شان دارد. یکی از تماشاگران که هنوز اشک بر گونه هایش جاری است «فصل شیدایی» را زیباترین نمایشی می خواند که تا کنون دیده و به خبرگار مهر می گوید: دیدن این نمایش برای تمام مردم با هر طرز تفکری که داشته باشند، لازم است.

وی که با دو فرزند و مادرش به دیدن این نمایش نشسته می افزاید: دیدن این نمایش به آدم وسعت دید می دهد و خوشحالم که فرزندانم را نیز برای دیدن این نمایش آورده ام.

یکی دیگر از تماشاگران فصل شیدایی نیز به خبرنگار مهر اظهار می کند: برای من که مدت ها بود از مسائل دینی فاصله گرفته بودم، دیدن این نمایش بسیار خوب بود.

وی که خود را عطشانی معرفی می کند ادامه می دهد: جدای از کیفیت بالای اجرا و تکنیک به کار گرفته شده در این نمایش و جلوه های ویژه میدانی بسیار جذابی که در بخش دفاع مقدس داشت، روایت انسان از ابتدای آفرینش تا به امروز و جنگ ابدی بین خیر و شر به زیبایی تصویر شده بود.

این تماشاگر می افزاید: دیدن این نمایش چشم من را به روی حقایق زیادی درباره تاریخ بشریت و به ویژه اسلام باز کرد.

جمع دیگری از تماشاگران این نمایش که در حال ترک محل اجرا هستند نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره میزان رضایتمندی از تماشای فصل شیدایی می گویند: فصل شیدایی حرکت فرهنگی فوق العاده ای است که باید ارج نهاده شده و در جامعه تسری یابد.

یکی از این تماشاگران تصریح می کند: همه بخش ها بسیار جذاب بود ولی کاش بخش های مربوط به شهادت حضرت فاطمه (س) و نفوذ جریان وهابیت در کشور و ظهور امام زمان (عج) با گستردگی بیشتری به نمایش در می آمد.

لزوم تداوم حرکت های ارزشی در حوزه فرهنگ

یکی از اعضای شورای شهر رشت نیز که به همراه خانواده به دیدن این نمایش آمده به خبرنگار مهر می گوید: اجرای نمایش فصل شیدایی اقدام فرهنگی بزرگی است که در نتیجه همدلی دستگاه های دولتی و شهرداری با سپاه قدس گیلان رخ داده است.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه تداوم این حرکت های فرهنگی نیازمند حمایت های مسئولان است می افزاید: در شرایطی که هجمه های فرهنگی به نسل جوان کشور و استان هر روز بیش از قبل می شود، لزوم حمایت استاندار گیلان از اجرای برنامه های ارزشی در سطح استان برای آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با ارزش های دینی و ملی بیش از پیش نیاز است.

وی با ابراز امیدواری از مقطعی نبودن حرکات فرهنگی از این دست تأکید می کند: همانطور که بارها اعلام شده، رویکرد شهرداری رشت حمایت از کارهای فرهنگی است و چه پسندیده است که شهردار رشت نسبت به مشارکت در احداث دهکده مقاومت و شهرک سینمایی دفاع مقدس اهتمام داشته باشد.

شیرزاد همچنین به افتخارات گیلان در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرده و می گوید: در استانی که مفتخر به افتخارات بی شماری از جمله تقدیم هشت هزار شهید دفاع مقدس، ۱۶ شهید مدافع حرم و افتخارات دیگری در این حوزه است، لازم است تا اقدامات فرهنگی بیشتری در حوزه ایثار و شهادت و با هدف ترویج ارزش ها و شعائر دینی و ملی انجام شود.

نمایش فصل شیدایی که از شامگاه ۲۴ شهریور در دهکده مقاومت رشت اجرای خود را آغاز کرده، به مدت ۱۰ شب پذیرای تماشاگران خواهد بود.

کد N1439250

وبگردی