آفتاب

جشنواره فولکلور البرزنشینان با حضور 9 استان در سمنان پایان یافت

جشنواره فولکلور البرزنشینان با حضور 9 استان در سمنان پایان یافت

سمنان- ایرنا- جشنواره فولکلور البرزنشینان با اجرای برنامه های فرهنگی استانهای حاشیه کوه های البرز که از هجدهم شهریور 95 آغاز شده بود، چهارشنبه شب در بوستان سیمرغ سمنان پایان یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در اختتامیه جشنواره فولکلور البرز نشینان در سمنان گفت: خرده فرهنگ ها نیاز به معرفی دارند.
حسین خواجه بیدختی گفت: خرده فرهنگ ها ظرفیت زیادی داشته و برای حفظ و احیاء، نیاز به معرفی دارند.
وی با قدردانی از همراهی خوب مردم سمنان و مسافران از ویژه برنامه های این جشنواره گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره فولکلور، معرفی، حفظ و احیای خرده فرهنگ ها بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به اینکه مراسم آئینی استانها در شب های جشنواره برگزار می شد، افزود: برگزاری این جشنواره نقش موثری در افزایش نشاط اجتماعی در مردم داشت.
سیدعباس دانایی فرماندار سمنان نیز استقبال از برنامه های این جشنواره را قابل توجه دانست و ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره، برگزاری جشنواره و برنامه های فرهنگی را پلی برای انتقال فرهنگ های محلی به نسل آینده دانست.
برنامه های آخرین شب جشنواره فولکلور البرزنشینان، با اجرای چاووشی خوانی و پرچم گردانی پرچم متبرک حرم حضرت علی(ع)، دوتارنوازی استاد یگانه از مفاخر موسیقی نواحی ایران، اجرای مراسم آئینی خراسان رضوی، دوتار نوازی گروه چناران، نورافشانی و اهدای جوایز نفیس به برندگان جشنواره به پایان رسید.
اجرای مراسم آئینی عیدانه شاهرود و میامی، برگزاری مسابقه فرهنگی، آئین چوب بازی روستای حسن آباد سمنان، مراسم معنوی تعزیه، کتولی خوانی استان گلستان، مراسم آئینی روستای افتر سرخه، جشنواره عرق نعنا، مراسم آئینی خراسان شمالی، برنامه آئینی شهرستان دامغان مراسم آئینی گروه آوای ایل سنگسر بخشی از مراسم آئینی و نشانگر فرهنگ عامه بود که در این جشنواره برگزار شد.
هنرمندان صنایع دستی استانهای شرکت کننده در این جشنواره شامل گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان و سمنان در 110 غرفه به ارائه صنایع دستی و سوغات منطقه خود پرداختند.
جشنواره فولکلور البرز نشینان از هجدهم تا بیست و چهارم شهریور 95 در محل بوستان شهروندی بوستان سیمرغ سمنان برگزار شد و هر شب به برنامه های آئینی و هنرهای سنتی یک استان اختصاص داشت و به علت قرار داشتن محل برگزاری این جشنواره در مسیر ورودی شهر سمنان، مسافران و شهروندان استان سمنان اسقبال شایسته ای از برنامه ها داشتند.
استان سمنان در نوار جنوبی رشته کوههای البرز قرار دارد و خاستگاه فرهنگ ها و آداب و رسوم کهنی است که شماری از این آئین ها به یادگار مانده اند و تا کنون 61 اثر معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فولکلور یا فرهنگ عامّه میراث قومی و معنوی یک ملت است. فولکلور هر منطقه مجموعه ای از رفتارها، گفتارها ، پوشش ها ، آداب و رسوم و عاداتی است که افراد آن منطقه، آنها را از گذشتگان و نیاکان خود به ارث برده اند.
7341/6103
کد N1439238

وبگردی