آفتاب

در اقدامی نادر؛نوجوان دشتستانی از دیالیز رهایی یافت

در اقدامی نادر؛نوجوان دشتستانی از دیالیز رهایی یافت

بوشهر-ایرنا- پزشک مجاری ادراری بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان در اقدامی نادر توانست نوجوانی از اهالی شهرستان دشتستان را از زحمت دیالیز مکرر رهایی بخشد و عملکرد طبیعی سیستم دفع ادرار او را بازگرداند.

به گزارش ایرنا روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز پنج شنبه به نقل از دکتر کیان امید بخش در ارتباط با این عمل اعلام کرد: بیمار نوجوانی ١7 ساله بود که با عارضه کوچکی غیرطبیعی مثانه، بی اختیاری ادراری، مشکل نخاعی مادرزادی و در پی این موارد با نارسایی شدید کلیه روبرو بود.
وی افزود:بازگشت دوطرفه ادرار به کلیه مانع عملکرد طبیعی کلیه ها شده بود و بیمار را مجبور به دیالیز منظم می کرد.
این پزشک متخصص مجاری ادراری یادآورشد: در نخستین اقدام برای جلوگیری از بازگشت زیان بار ادرار به کلیه ها، مثانه به پوست متصل شد (وزیکوستومی پوستی) تا فشار از روی کلیه ها برداشته شود و با این اقدام در طول مدت چند ماه توانستیم عملکرد طبیعی کلیه را فراهم کنیم.
وی بیان کرد: در مرحله دوم اقدام های درمانی شامل افزایش فضای مثانه شد که در این مرحله به کمک تیم درمان بیمارستان شهید گنجی، موفق شدیم با جدا کردن قطعه کوچکی از روده باریک بیمار، مثانه جدیدی برای این بیمار بسازیم و با این کار خطر از دست دادن کلیه ها برطرف شده است.
امید بخش اضافه کرد: با توجه به حساسیت و طولانی بودن مدت این عمل، این جراحی توسط تیم مجرب اتاق عمل بیمارستان شهید گنجی برازجان انجام شد.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، در بخش درمان و فراهم شدن تجهیزات و زمینه های چنین جراحی هایی در بیمارستان دولتی با هزینه و تعرفه دولتی، رضایت مندی مردم افزایش یافته است.
امید بخش یادآور شد: بیمار به مدت 10 روز در بیمارستان تحت مراقبت درمانی است و وضعیت عمومی این نوجوان اکنون مطلوب گزارش شده است.
در دو ماه گذشته نیز عمل برداشتن تومور سه کیلویی (سرطان) در کلیه دختربچه هشت ساله و همچنین عمل موفقیت آمیز سرطان پروستات که در این عمل بیمار به صورت کامل کنترل ادرار خود را به دست آورده و عمل جراحی رفع تنگی خروجی کلیه راست در دختربچه سه ساله توسط این پزشک متخصص انجام شده است.
7212/6045
کد N1439221

وبگردی