آفتاب

رحیم‌پور ازغدی: باید با نظام بانکی رخورد انقلابی کرد/اجرای سلیقه‌ای قانون توسط برخی مسئولان

رحیم‌پور ازغدی: باید با نظام بانکی رخورد انقلابی کرد/اجرای سلیقه‌ای قانون توسط برخی مسئولان

ایرنا نوشت:عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اجرای سلیقه ای قانون از سوی برخی مسئولان از بزرگترین مشکلات امروز کشور است.

حسن رحیم پور ازغدی عصر چهارشنبه در سلسله جلسات فرهنگی 'بزم اندیشه' با موضوع مطالبات اجتماعی در زمینه اقتصاد مقاومتی در مشهد افزود: مردم باید در مطالبه گری در زمینه اجرای محور های اقتصاد مقاومتی، هوشیارانه عمل کنند.
وی با بیان اینکه مطالبه داشتن از مسئولان، حق همه و ضرورت جامعه است، اظهار کرد: به همین دلیل است که امر به معروف و نهی از منکر واجب شده و عادی ترین مردم حق دارند عالی ترین مدیران را مورد سوال قرار دهند که این سنت شیعه و از ارکان سیاسی شیعه است.
وی گفت: مبانی تئوریک اقتصاد مقاومتی و مبانی قانونی آن مشخص و در اساس یک اقتصاد مترقی، سالم و سازنده است.
ازغدی با تاکید بر اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و وظیفه هر قوه مشخص است، افزود: محورهای اقتصاد مقاومتی باید فهرست مطالبات مردم از سه قوه باشد.
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی رکورد تصویب مصوبات خوب را در دنیا شکسته است اما از طرفی رکورد عدم پرسشگری و مطالبه گری در زمینه نحوه عمل به این مصوبات را نیز از آن خود کرده است.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد اسلامی، انسانی و سالم است که یک ضرورت برای همیشه می باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: منطق شیعه منطق ذلت و پستی نیست و این به آن معنا نیست که اسلام می خواهد همه مردم ریاضت بکشند بلکه اسلام می خواهد هیچ کس در حداقل زندگی نکند بنابراین توصیه های فراوان به کمک به فقرا و مسکینان همه به معنای مبارزه با فقر است.
وی با بیان اینکه در اسلام مبارزه با فقر واجب است، اظهار کرد: در اقتصاد اسلامی هیچ خانواده ای نباید مسکین و فقیر بماند.
وی گفت: در شهر اسلامی باید امکانات تفریحی سالم وجود داشته باشد و کسانی که فکر می کنند تفریح مخالف با سبک زندگی دینی است، هیچ شناختی از سبک زندگی دینی ندارند.
ازغدی افزود: در شهر اسلامی همه باید از زندگی حداقلی برخوردار باشند و از طرفی محیط سالم و تفریح سالم وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: در اسلام زندگی اشرافی به معنای داشتن بیش از نیاز و با فاصله بسیار از حداقل نهی شده است.
وی با اشاره به سخن حضرت امام رضا (ع) گفت: اسلام از مدیریت غلط سرمایه و ثروت، حماقت اقتصادی، جر و بحث فراوان و روحیه گدا صفتی متنفر است.
ازغدی افزود: عدم مدیریت درست پول و سرمایه شامل آب، کارخانه، کارگاه، زمین، منابع داخلی و امثال آن همه مصداق حماقت اقتصادی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اقتصاد اسلامی، سالم و انقلابی به مسائل اجتماعی با نگاه تعادل و تناسب در جامعه نگاه می کند و معتقد است فقر به همه جامعه آسیب می زند.
وی گفت: هم فقرا و هم آنهایی که خیلی دارا هستند هر دو طغیان می کنند لذا اسلام هم با فقر و هم اشرافی گری مخالفت جدی دارد.
وی با بیان اینکه زیان های مادی و معنوی فقر دامن ثروتمندان را هم می گیرد، افزود: اقتصاد اسلامی دنیا را هدف نمی گیرد بلکه آخرت را هدف می گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقتصاد مصرفی یک ملت را نابود می کند و تنها راه نجات برای کشور ایران اقتصاد مقاومتی است به این معنا که کنترل مصرف، ایجاد کار و اشتغال و نظم و برنامه ریزی رواج یابد.
وی با تاکید بر اینکه باید ارزشهای الهی بر اقتصاد مقاومتی حاکم باشد، تاکید کرد: بدون نگاه انقلابی نمی توان سالم سازی اقتصادی را تجربه کرد بنابراین باید با نظام بانکی، واردات و صادرات بی رویه برخورد انقلابی داشت.
وی گفت: نبود آمار دقیق در کشور و شفافیت در نظام بانکی، مالیاتی و نظام پرداخت حقوق و دستمزد از معضلات امروز کشور است.
ازغدی افزود: جهان در برابر بحران های مختلف قرار داشته و ایران نیز در برابر جنگ اقتصادی و فرهنگی قرار دارد لذا باید برای مقابله با این جنگ آمادگی پیدا کنیم.

2929

کد N1438998

وبگردی