آفتاب

نمایی خیره‌کننده از محل تولد ستارگان

نمایی خیره‌کننده از محل تولد ستارگان

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل با نفوذ به اعماق ابر بزرگ ماژلانی زیبایی‌های دیده نشده‌ای از این بخش از آسمان را آشکار ساخته‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، تصوير جديدي كه تلسكوپ فضايي هابل توسط دوربين پيشرفته خود ثبت كرده و به زمين ارسال كرده‌است، توده‌اي درخشان و آبي‌رنگ از گازهاي درخشان و ستاره‌هاي داغ و جوان را نشان مي‌دهد كه در ميان كهكشاني كوتوله به نام ابر بزرگ ماژلاني جا خوش كرده‌اند.

ابر بزرگ ماژلاني يا LMC يكي از كوچكترين كهكشان‌هاي اقماري است كه در مدار كهكشان راه شيري در چرخش است و در ميان گروهي از كهكشان‌ها جا دارد كه به گروه محلي مشهورند. اين كهكشان همچنين يكي از نزديك‌ترين كهكشان‌ها به زمين است و در فاصله 163 هزار سال نوري از آن قرار گرفته‌است.

هابل در اين تصوير به منطقه زايشگاه ستارگان خيره شده‌است كه به N159 مشهور است و وسعتي برابر 150 سال نوري دارند و زادگاه بسياري از ستاره‌هاي داغ و جوان است.

به گفته دانشمندان تيم هابل، اين ستاره‌ها نور شديد فرابنفشي از خود متصاعد مي‌كنند كه باعث درخشش گازهاي هيدروژن و ايجاد بادهاي ستاره‌اي شديد مي‌شود كه باعث تراش دادن لبه‌هاي كهكشان شده و به تاروپود موادي كه در اطراف وجود دارد، شكل مي‌دهند.

در ميان اين منطقه زايش ستاره‌اي ابر كيهاني پروانه‌اي شكلي قرار گرفته‌است كه به سحابي پروانه مشهور است. اين منطقه حاوي مقادير زيادي از گازهاي فشرده است و همين زمينه تولد ستارگان را فراهم مي‌كند. N159 در جنوب سحابي عقرب در فاصله 170 هزار سال نوري از زمين واقع شده‌است، سحابي كه زادگاه صدها هزار ستاره است.

کد N1438644

وبگردی