آفتاب

وزن و قد خانواده شما چقدر است؟

وزن و قد خانواده شما چقدر است؟

همشهری دو - سید مهدی سیدی: خانواده خود را متر کنید! لبه‌های افراط و تفریط در خانواده را بشناسید و آنگاه تعیین کنید خانواده شما در کدام نقطه می‌ایستد.

وزن و قد خانواده شما چقدر است؟ برخي خانواده‌ها از اين ور بام مي‌افتند و برخي از آن ور:

1- بعضي خانواده‌ها، خانواده‌هاي «به من چه و به تو چه»‌اند؛ يعني كلا كار به‌كار هم ندارند؛ آزاد باش مطلق، بي‌خيال همديگر و بي‌تفاوت نسبت به تك‌تك رفتارها. هروقت هركس هركاري دلش خواست مي‌كند. ديگران او را فقط نگاه كرده و سكوت بدرقه راهش مي‌كنند. در سوي ديگر اين ماجرا خانواده‌هايي هستند كه متخصص گيردادن و فضولي‌كردن در هر كار يكديگرند. به همه‌‌چيز هم كار دارند؛ از مسواك زدن تا شامپوي حمام و رنگ چاي و هر چيز كوچك و بزرگ. اين گروه هيچ حريمي براي هم قائل نيستند.

2- برخي، «خانواده‌هاي قربان صدقه‌اي» هستند. مدام مجيز هم را مي‌گويند. از هم تعريف كرده و كيلو كيلو تعارف تكه‌پاره مي‌كنند. محبت‌هاي مصنوعي و افراطي در اين خانه‌ها موج مي‌زند. بچه‌ها لوس بار مي‌آيند و از محبت‌ورزي زياد دل‌درد مي‌گيرند. از طرف ديگر خانواده‌هاي عصباني و قدرناشناس هستند. به هيچ عنوان از هم تعريف نمي‌كنند. هميشه از رفتارهاي يكديگر شاكي و دلخورند. در تاريخ اين خانواده‌ها، يك‌بار هم ديده نشده كه از هم تعريف كنند. محال است يك‌بار گفته باشند چقدر لباست زيباست! يا چقدر شام امشب خوشمزه شده است!

3- بعضي خانواده‌ها خسيس‌اند. عين بانك، تمام حساب و كتاب‌ها را تا ريال آخر محاسبه مي‌كنند و از هم حساب مي‌كشند. مرد خانواده آنچنان با همسر خود برخورد مي‌كند كه انگار كارپرداز اداره‌شان است. تا ريال آخر پولي را كه ديشب به او داده از او پس مي‌گيرد. قيمت شير و سبزي و نان سنگك را روي چرتكه مي‌اندازد و اهل خانواده را بازخواست و توبيخ مي‌كند. در اين خانواده‌ها هيچ آزادي عمل اقتصادي وجود ندارد. در طرف مقابل، خانواده‌هاي اهل بريز و بپاش هستند؛ خانواده‌هايي ولخرج و مسرف. اگر درآمدشان خوب باشد در دام تجمل‌گرايي افراطي گرفتار مي‌آيند و اگر وضع مالي مساعدي نداشته باشند نيمه‌هاي برج، پول‌شان ته مي‌كشد و تا آخر‌ماه بايد سنگ به شكم‌شان ببندند.حال تعيين كنيد در اين سه شاخص و در اين 6وضعيت، خانواده شما در كجاي طيف جا مي‌گيرد.

کد N1438640

وبگردی